torsdag 31 juli 2008

Tema: Kina - Jadeögat

Jadeögat av Diane Wei Liang.

Mei, 30 år och singel, har just startat en detektivbyrå i Peking. Första uppdraget visar sig bli mer privat än vad Mei först anat då sökandet efter en försvunnen jadesten leder till den egna familjens hemligheter och lögner. Detektivarbetet för henne även tillbaks till Kinas mörka dagar under Kulturrevolutionen.

Jadeögat är en lättsam, mysig deckare som till viss del påminner om Alexander McCall Smiths Damernas Detektivbyrå. Som deckare är boken inte särskilt spännande, författarens syfte tycks mer ha varit att beskriva dagens Beijing på ett underhållande sätt. Samtidigt tar dock författaren även upp de stora orättvisor Kina brottas med och här finns beskrivningar av de ohyggliga händelser som ägde rum under Kulturrevolutionen. Dessutom finns här även en dialog mellan två personer ur olika generationer som diskuterar människans möjlighet att träffa fria val. Låt vara att vissa teman presenteras i "light-version", här finns i alla fall en vilja att ta upp ämnen som sällan ryms i kinesisk litteratur. För en sinofil som jag är det spännande att ta del av miljöbeskrivningarna och jag hoppas att det blir mer av dessa i kommande böcker. Jag hoppas också att karaktärerna med tiden kommer att få ett större djup och att översättningen granskas mer noggrant.

6 kommentarer:

  1. Nej, jag som hade hoppats på att den skulle vara spännande! Ska börja läsa den snart. Men jag kanske tycker om den ändå :)

    SvaraRadera
  2. Nej spännande kan jag nog inte med bästa vilja i världen beskriva den här boken som. Men den har en del annat bra :o)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag länkat till din recension. ;)

    SvaraRadera
  4. Tack Emm och igen - tack för boken!

    SvaraRadera
  5. Har precis läst den, gillade den väldigt mkt! :)

    SvaraRadera