tisdag 30 september 2008

Place your bets...

På vadslagningsfirman Ladbrokes kan du nu satsa på vem som kommer att erhålla Nobelpriset i litteratur 2008. Den italienske författaren Claudio Magris är favorit och ger således inte särskilt stor avkastning. Hans litterära genombrott skedde 1986 med bästsäljaren Donau.

Andra lågoddsare är den syriske poeten Adonis och den israeliske författaren Amos Oz. Deras namn återkommer år efter år som tänkbara pristagare. Även Joyce Carol Oates och Philip Roth ligger högt upp på favoritlistan. Margaret Atwood ger 34 x pengarna, Salman Rushdie 101 och Bob Dylan 151, för er som vill ta lite större risker.

Som vanligt har jag bara läst ett fåtal av kandidaterna, men i år känner jag åtminstone igen åtskilligt fler namn än tidigare år. Så, lite har jag lärt mig via ett intensivt bloggande, och framför allt ett slaviskt läsande av andras bloggar. Personligen önskar jag att Akademien ska slå oss med häpnad och ge priset till kvinnor två år i rad.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av dem, men som du skriver, jag känner i alla fall igen några i år. Mitt bloggläsande har också gett utdelning. :)

    SvaraRadera
  2. Jag ska satsa på att läsa en del författare från vadslagningslistan för att öka sannolikheten att jag ngn gång i framtiden kommer att ha läst författaren innan denne får priset :-)

    I år hann jag införskaffa en del böcker, bl a av Rushdie, Oates och Auster, men jag har inte hunnit läsa dem ännu.

    SvaraRadera