lördag 13 september 2008

Mamma Mu Gungar

Mamma Mu gungar text av Jujja och Tomas Wieslander, illustrationer av Sven Nordqvist

Åh så vi älskar Mamma Mu! Vi fick tips här på bloggen (stort tack Aicha) inför tre-årsdagen och som synes föll det väl ut. Vi valde att köpa Mamma Mu gungar med CD-skiva inkluderad och det gav oss ännu fler valmöjligheter. Det kommer att bli många böcker om Mamma Mu i vår barnbokhylla.

Mamma Mu gungar är en otroligt rolig bok, och den är skriven av en, eller rättare sagt två, språkkonstnärer. Jag NJUTER när jag läser boken, kanske t o m mer än lilla dottern. Dessutom är det roligt att lyssna på boken tillsammans och då dela upplevelsen i än högre grad med barnet. Som sagt, boken är rolig, berättelsen är spännande och den illustrerar hur små människor (och kor) kan spränga gränser, utvecklas och vidga sin erfarenhetsvärld.

Bilderna av Sven Nordqvist är underbara. De är så roliga, så detaljerade och så uttrycksfulla. Titta bara här på Mamma Mus min när hon försöker beveka och manipulera Kråkan:

 
(bild scannad och beskuren av mig)

Lilla dottern har också tillägnat sig denna min och använder den med stor framgång. Eftersom det alternativa beteendet är att slänga sig på golvet och gallskrika för att få sin vilja igenom, förstärker vi gärna en mer mogen (och mindre högljudd) strategi.

Har ni förskolebarn hemma, läs Mamma Mu!

7 kommentarer:

  1. Jaa, Mamma Mu är grym! =)

    SvaraRadera
  2. Visst är det härliga bilder, finns dessutom som målarbok upptäckte jag när jag nu beställde alla böcker till pocket & prassel, två målarböcker trillade in i beställningen. ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja, Mamma Mu är vår superhjälte :-) Och en målarbok får nog slinka med vid nästa bokköp.

    SvaraRadera
  4. Vad kul att ni gillar Mamma Mu!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt! Varför inte ge er på "Mamma Mu bygger koja" också. Den är inte dum :-)

    SvaraRadera
  6. Den ligger faktiskt redan i min önskelista på Bokus och kommer att åka med i beställningen nästa gång.

    SvaraRadera