lördag 31 januari 2009

Storm över Frankrike

Nej tyvärr, jag gillar den inte. Jag har läst så mycket positivt om Storm över Frankrike av Iréne Némirovsky, men delar inte alls de åsikterna. Nu ska det förvisso sägas att jag lyssnar på boken, i stället för att läsa med ögonen, och det kan ju vara en bidragande orsak till mitt ogillande. Men jag tror inte att det är hela förklaringen. Jag tycker att bokens personer beskrivs så ensidigt och övertydligt och irriterar mig över att inte få skapa en egen uppfattning. Det är helt enkelt tilltalet som stör mig. Berättarrösten känns så vass och allvetande att det ger mig rysningar. Nej, efter 4 skivor ger jag upp.

Berätta gärna vad ni tyckt om denna bok, jag skulle vilja ta del av andras upplevelser.

4 kommentarer:

  1. Eg reknar med dette er den same boka som heiter "Storm i juni" på norsk. Eg likte å lese denne, men nå, eit halvår etter at eg las boka hugser eg ikkje heilt kvifor eg likte ho, så eg måtte bla tilbake i bloggen. Så veldig stort inntrykk har ho ikkje gjort.

    Eg trur det uferdige og forfattarbiografien gjorde at eg syntest boka var ekstra sterk, men det var ei "der og då"- lesaroppleving.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till min blogg, extra kul med norrmän här. Och nyttigt för mig att öva läsa nynorsk. Jag läste i din blogg om boken och ser att du nämnde förordet som berättar om författarinnans och textens öde. Jag hoppade över det för jag ville inte bli påverkad innan jag läste själva boken. Kanske hade jag tyckt bättre om boken om jag läst detta.

    SvaraRadera
  3. Jag blev också besviken på boken och tyckte att det blev lite långtråkigt och segt- inte en av mina favoritböcker.

    SvaraRadera
  4. Skönt att det inte bara är jag Ingrid :-)

    SvaraRadera