torsdag 5 februari 2009

Det kittlar när löven kommer

 Det kittlar när löven kommer av Anna Bengtsson, utgiven av Alfabeta Bokförlag, 2007.

Det kittlar när löven kommer är en fin berättelse och en faktabok om vår natur. Bokens "huvudperson" är en gammal ek som vi får följa under ett år. När eken var liten blev den nästan uppäten av en älg, men nu är den hög och stark och bred och rund. På våren vaknar eken, den suger mat med rötterna och sträcker lite på grenarna. Det kittlar lite när löven kommer. Fåglarna, som varit i Afrika under vintern, kommer tillbaks. På sommaren är det kalas och skoj. Eken skulle dansa om den inte satt fast. Åskan kommer också varje sommar och vill bråka med de som sticker upp. Sedan kommer regnet och maskarna kittlas. På hösten växlar löven färg och börjar trilla av. Sedan blir eken trött och passar på att sova under vintern.

Texten och de fantastiska illustrationerna samverkar fint och skapar en harmonisk stämning. Bilderna innehåller många detaljer, som väcker barns nyfikenhet och intresse. Boken ger mycket faktakunskaper om årstider, väder och djur samtidigt som berättelsen om ekens tankar är fantasieggande. Dessutom finns här även en del spänning i samband med åskvädret.

Min flicka på 3½ och jag brukar ofta promenera i vår lilla "hemmaskog". Vi pratar om årstider, växterna och kramar om träden. Dessutom länsar vi givetvis skogen på bär under sommaren. Så intresset för naturen fanns även innan jag läste Det kittlar när löven kommer första gången. Numer är denna bok en av favoriterna. Bilderna av ekens och naturens utseende under de olika årstiderna hjälper verkligen dottern att organisera tankarna kring årets gång och naturens förändringar. Dessutom väcks vid läsningen hela tiden nya tankar kring vad fåglarna gör i Afrika, varför det åskar, var igelkotten är under vintern osv osv (i all oändlighet). Därför vill jag gärna rekommendera denna bok till alla barn i förskoleåldern, och dessutom tror jag att den skulle fungera bra att ha som grund för ett naturtema i förskolan.

3 kommentarer:

  1. Låter fint-Tack för det tipset!

    SvaraRadera
  2. Åh- tack för den recensionen! Nu är jag säker på att min lilla "födelsedagsgris (3 år gammal) har tyckt om den här boken, hennes något äldre syster kommer säkert också att läsa den. Det är väldigt bra att väcka naturintresse hos små barn tror jag och då verkar "Det kittlar när löven kommer" att vara perfekt!

    SvaraRadera
  3. Ja det här är ett riktigt bra tips, om jag får säga det själv :-) Och så viktigt att väcka och bygga på barnens naturliga intresse för sin omgivning.

    SvaraRadera