måndag 23 februari 2009

Gammalmodig eller bara till åren kommen

Jag kämpar på med Rosen på Tistelön och fascineras av hur tiden gått. Denna bok ansågs vara nydanande, idag känns den bara mycket förlegad. Visst finns här en spännande handling och fantastiska miljöskildringar, men värderingarna är svåra att ta till sig.

I natt har jag haft svårt att sova och började då lyssna på en ny CD-bok. Denna gång föll valet på Voltaires Candide som jag inte läst sedan gymnasiet. Och som jag garvat mig genom natten, fnissat åt gatlopp, våldtäkter, hängningar mm. Jag fylls av beundran för en författare som redan 1759 skrev något som ännu känns aktuellt på många sätt.

2 kommentarer:

  1. Inte bara jag som är gnällig då, skönt. :-)

    SvaraRadera
  2. Mmmm, jag känner mig som en gnällkäring, men vill ju skriva vad jag faktiskt tycker.

    SvaraRadera