fredag 20 mars 2009

Stora boken om Mumin

"Stora boken om Mumin" av Tove Jansson, utgiven av Alfabeta Bokförlag, 2008.

Stora boken om Mumin är en omfattande antologi som innehåller valda delar ur kapitelböckerna, de tre bilderböckerna Vem ska trösta knyttet?, Hur gick det sen? och Den farliga resan, en tecknad serie Mumin och den gyllene svansen, lite recept, sångtexter och ett Muminlexikon.

Den stora behållningen med boken är i mitt tycke bilderböckerna. Tove Janssons illustrationer är helt underbara och stimulerar såväl barns, som vuxnas fantasi. Dock är det lite tråkigt att man förenklat illustrationerna i Hur gick det sen?. Dessa brukar innehålla hål som ger ett extra djup i berättelsen; både i konkret och symbolisk mening.

Serien var i mitt tycke intressant, det var mitt första möte med Mumin i detta format. Tove Jansson har verkligen förmåga att gestalta och kommentera vår samtid på sitt eget, unika sätt.

Antologin innehåller dessutom utdrag ur kapitelböckerna. Ibland fungerar det bra, men vissa av böckerna bör helt enkelt läsas i sin helhet för att berättelserna ska få mening. Och även där det fungerar bra, kan man fundera över hur man valt ut berättelserna. För mig är det oförklarligt att man inte tagit med Det osynliga barnet, som jag anser vara en fantastisk gestaltning av ett angeläget, växande problem i vår samtid. Men naturligtvis är det omöjligt att med ett litet urval göra alla läsare nöjda.

Jag har svårt att avgöra om detta är en bok som främst tilltalar oss redan frälsta - trots att vi då har vissa kritiska synpunkter - eller om man främst ska se den som ett alternativ för den oinvigde, som är nyfiken på Muminvärlden.

Sammantaget får jag lov att säga att trots att intentionen var god, når man inte ända fram med Stora boken om Mumin. De olika delarna hänger inte samman och de gör inte Muminvärlden riktigt rättvisa. Men förhoppningsvis väcker boken ändå läsarens nyfikenhet och vilja att läsa böckerna i sin helhet.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte också ungefär som du, men boken är så fin och var billig på rean.

    Maria M

    SvaraRadera
  2. Ja, kul att den var med på rean :-)

    SvaraRadera
  3. Du sätter huvudet på spiken! Jag funderar på att ge bort Stora Muminboken i present, och själv investera i bilderböckerna var och en för sig. Inte minst för att få "Hur gick det sen" i "riktig" upplaga!

    SvaraRadera
  4. Jag sak definitivt skaffa "Hur gick det sen" jag också. Men jag behåller allt den stora boken ändå :-)

    SvaraRadera