måndag 30 mars 2009

Tematrio - Nobelpristagare

Den allra första Tematrion måste naturligtvis anknyta till bloggens huvudtema - Nobelpristagare. Ibland är det lätt att förstå varför en författare fått priset, ibland inte. Säkert är det också så att flera av författarna kräver övning att ta till sig.

Vilka är dina tre favoritböcker skrivna av författare som erhållit Nobelpriset?

1. "Mannen utan öde av Imre Kertész har kommit att bli en oerhört betydelsefull bok för mig. Denna självbiografiska roman handlar om en ung pojkes fångenskap i andra världskrigets koncentrationsläger. Boken har ett stillsamt, återhållet tilltal som på något sätt förstärker läsupplevelsen. För mig personligen blev denna roman en brytpunkt mellan mitt tidigare oreflekterande läsande och dagens mer eftertänksamma, kritiska val av litteratur.

2. Som värmlänning kan jag naturligtvis inte förbigå Selma Lagerlöf. Jag tycker om många av hennes berättelser och allra bäst kvalitet tycker jag att Jerusalem håller. Denna romansvit (heter det svit när det bara är två?) utspelar sig dels i Dalarna, dels i Jerusalem. Berättelsen handlar kortfattat om kampen mellan plikt, kärlek och gudstro.

3. Mitt tredje val är Öster om Eden av John Steinbeck. Det här är en fängslande släktsaga om två familjer, vars öden griper in i varandra under flera generationer. Det är också en hisnande berättelse om kärlek och hat, om gott och ont. Språket är härligt och personbeskrivningarna är genialiska. Genom berättelsen löper som en röd tråd författarens tankar om människans fria vilja.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er! Lycka till!

45 kommentarer:

  1. Jag är klar!
    http://www.enannansida.se/bok/2009/03/tematrio.html

    SvaraRadera
  2. Här har jag skrivit om Tematrio! Superkul tema!

    SvaraRadera
  3. Jaha, min lista är också klar. Kul, men ganska svårt att välja, tyckte jag.

    SvaraRadera
  4. Håller med om att valet var svårt- det finns många fina författare och lyriker bland pristagarna. Här är i alla fall mitt urval.

    SvaraRadera
  5. Här har jag valt mina. Försökte trackabacka tillbaka till dig men vet inte om jag lyckades så bra...
    Fina val du gjort, nu blir det kul att läsa de andra!

    SvaraRadera
  6. Jag tror att jag är med, måste bara fundera lite ...

    SvaraRadera
  7. Jag är med! Kul måndagsövning.

    SvaraRadera
  8. Jag råkade snubbla in på det här, så jag gjorde en lista också!
    http://orangia.wordpress.com/2009/03/30/tematrio-nobelpristagare/

    SvaraRadera
  9. Kul att så många ville vara med :-) Jag har läst och kommenterat hos en del av er, kommer snart till reste. Och jag har fått så bra tips!

    SvaraRadera
  10. Jag har också läst och blivit nyfiken på flera böcker. Återkommer med min lista, förhoppningsvis senare idag.

    SvaraRadera
  11. Jag har faktiskt inte läst en enda nobelpristagare så jag hoppar över denna och inväntar nästa istället!

    SvaraRadera
  12. Väntar otåligt Spec *hihi*

    Ta nästa du Fia, där har du garanterat läst en hel del...

    SvaraRadera
  13. Jag har ju faktiskt bara läst en, den första på din lista, tack vare Dig. Jag hoppas att det blir fler framöver!

    SvaraRadera
  14. Så där ja, då var även jag klar.

    SvaraRadera
  15. Jag har gjort en egen nobeltrio på den nystartade litteraturbloggen Labyrinter.se.

    SvaraRadera
  16. Tre nordiska Nobellitteraturpristagare fann jag i mina hyllor
    http://itsread.bloggsida.se/?p=105

    SvaraRadera
  17. Jeg har også deltatt. Men har visst lest veldig få nobelprisvinnere:(
    Morsomt med tematrio uansett!

    SvaraRadera
  18. Jag är också klar, fast det var svårt för jag har läst så få Nobelspristagare...

    SvaraRadera
  19. Lätt som en plätt?! :-)

    1 - Utan den minsta tvekan: Barabbas av Pär Lagerkvist. Måste vara en av de bästa böcker som skrivits!

    2 - Lite svårare: Men antagligen Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf.

    3 - På tredje plats får det efter stort velande nog bli Hundra år av ensamhet, eller möjligen Krönika om ett förebådat dödsfall av Gabriel García Márquez. Men han är farligt nära att bli tippad från pallen av Aleksandr Solzjenitsyn och En dag i Ivan Denisovitjs liv!

    SvaraRadera
  20. Nu har jag också valt tre! Men det går ju inte att välja egentligen.

    SvaraRadera
  21. Jag skrev om tre på min blogg.

    SvaraRadera
  22. Bättre sent än aldrig. Nu har jag lagt ut en tematrio på min blogg.

    SvaraRadera
  23. For ein morosam ide!

    Eg har blogga mine tre, Kejsarn av Portugalien av Selma Lagerlöf, Jenny av Sigrid Undset og Mitt navn er Karmosin av Orhan Pamuk.

    SvaraRadera
  24. Eg oppdaga ikkje tematrion før i dag, men eg er veldig gjerne med. Slikt er morosamt!

    Veldig bra initiativ!

    SvaraRadera
  25. Oj så roligt det har varit att läsa alla förslag och motiveringar. Jag har fått så många nya böcker på min läslista. Det går naturligtvis bra att svara när man har lust, det kommer ingen ny Tematrio förrän nästa måndag :-)

    SvaraRadera
  26. Titti vill jag lämna en kommentar här eftersom du inte har någon blogg jag kan skriva i. Vi är helt överens om "Barabbas", om jag inte hade råkat veta vad det skulle bli för tema om två veckor hade jag haft den boken med på min lista ;-)

    SvaraRadera
  27. Nu har jag svarat på min blogg.

    SvaraRadera
  28. En kort lästriosammanställning från mig.

    SvaraRadera
  29. Svårt men kul! och jag har också svarat:

    http://dekadensmagasinet.blogspot.com/2009/03/senastenobel.html

    SvaraRadera
  30. Nu har jag hakat på, bättre sent än aldrig!

    http://fullbokhylla.wordpress.com/2009/04/01/tematrio-nobelpristagare/

    SvaraRadera
  31. Vilket kul initiativ, jag hoppas du fortsätter lääänge ;)

    Här kommer min lista:
    http://camillasboklada.wordpress.com/2009/04/01/tematrio-nobelpristagare/

    SvaraRadera
  32. Och listat och länkat alla ovan.

    SvaraRadera
  33. Här kommer min lilla lista i alla fall...
    http://nathalieeoberg.blogspot.com/2009/04/tematrio-nobelpristagare.html

    SvaraRadera
  34. Har lagt till dig på lista Lily :-)

    SvaraRadera
  35. Upptäckte utmaningen sent -här är min lista! Topp tre och tre bubblare -lite fusk kanske!

    http://lillao.blogg.se/2009/april/tematrion.html

    SvaraRadera
  36. Lite sen här också! Men kul var det! Har knåpat ihop en lista i alla fall: http://textapp.blogspot.com/2009/04/tematrio-nobelpristagare.html

    SvaraRadera
  37. Hej! Jag lånade bilden och gjorde tematrion jag också, det var en kul grej! Ligger på http://gilgamesh.blogg.se

    SvaraRadera
  38. Håller med föregående skrivare, det här var en kul grej! Nu har jag fått tummen ur och åstadkommit en lista också, inte bara läst andras. :)

    SvaraRadera
  39. Här börjar jag från början, flera år senare än alla andra. Men så är man en riktig stofil också. Eller rebell. Eller bara sen. :)

    SvaraRadera