torsdag 16 april 2009

Jorden Runt - Litteraturlista

Östeuropa i Maj:
Franz Kafka (Tjeckien) - Förvandlingen
Herta Müller (Rumänien) - Hjärtdjur
Alexandr Solzjenitsyn (Ryssland) - En dag i Ivan Denisovitjs liv

Mellanöstern i Juni:
Abraham B. Yehoshua (Israel) - Kvinnan i Jerusalem
Suad Amiry (Palestina) - Sharon och min svärmor
Khaled Hosseini (Afghanistan) - Tusen strålande solar

Asien i Juli:
Kiran Desai (Indien) - Bittert arv
Gao Xingjian (Kina) - Ensam människas Bibel
Haruki Murakami (Japan) - Norwegian Wood

Oceanien i Augusti:
Doris Pilkington (Australien) - Rabbit-Proof Fence
Patrick White (Australien) - Tant Theodora
Keri Hulme (Nya Zeeland) - Benfolket

Sydamerika och Västindien i September:
Gabriel García Márquez (Colombia) - Översten får inga brev
Roberto Bolaño (Chile) - Om natten i Chile
Maryse Condé (Guadaloupe) - Färden genom mangroven

Nordamerika i Oktober:
Toni Morrison (USA) - Älskade
Philip Roth (USA) - Envar
Margaret Atwood (Canada) - Oryx och Crake

Afrika i November:
Chinua Achebe (Nigeria) - Allt går sönder
Nadine Gordimer (Sydafrika) - Min sons historia
Tayeb Salih (Sudan) - Utvandringens tid

Västeuropa i December:
José Saramago (Portugal) - Blindheten
Virginia Woolf (England) - Mrs Dalloway
Per Petterson (Norge) - Ut och stjäla hästar

Att sätta ihop en litteraturlista till en Jorden Runt på 8 böcker är nog något av det svåraste jag gett mig in på - litteraturmässigt. Hur kan man ens får en så tokig idé som att försöka välja ett fåtal bland alla de underbara böcker som finns? Att urvalet på något sätt ska bli representativt för regionerna kan man bara glömma. I ärlighetens namn var min tanke först att skapa en rundresa på 80 böcker, men sedan insåg jag att den resan skulle ta flera år... Så Jorden runt på 8 böcker är det som gäller.

Kraven från det tilltänkta ressällskapet är många. Romanerna ska finnas på svenska och det ska gå att få tag på dem. Jag har således valt bort allt som inte är översatt och de flesta av böckerna finns i bokhandel idag. En del av dem får man dock söka på antikvariat eller låna på bibliotek. Eftersom man "bara" har en månad på sig för varje bok har jag valt bort tegelstenarna och jag har försökt välja lite mer ovanliga böcker av en del av författarna. Jag har också varvat Nobelpristagare med topplisteromaner i förhoppningen att det ska finnas något för varje smak. Slutligen har valen styrts av min åsikt att både män och kvinnor måste finnas representerade i varje region. (Jag kan lova er att det inte finns någon möjlighet att känna sig speciellt nöjd, hur man än gör urvalet.)

Synpunkter?

13 kommentarer:

  1. Dette ser jo kjempespennende ut! Men er det mulig å hoppe litt av og på denne jordomseilinga?

    SvaraRadera
  2. Man kan hoppa av och på precis som man har lust med. Jag ska skriva ihop ett inlägg med "Instruktioner" lite senare.

    SvaraRadera
  3. Jättebra urval tycker jag! Bra blandning mellan allmänt kända namn och i Sverige mindre kända. Några av romanerna har jag läst, nu blir det intressant ta del av de andra läsarnas tankar om dessa. Ditt intiativ fungerar som stor inspirationskälla!

    SvaraRadera
  4. Bra blandning du har plockat fram. Kan konstatera att jag har läst 6 av böckerna samt läst andra böcker av ytterligare 5 av de övriga författarna. Så då kan jag hänga med på ett hörn lite här och var. :-)

    SvaraRadera
  5. Tack Hermia - kul!

    Häng på lite då och då Spectatia.

    SvaraRadera
  6. Å! Mycket jag kan tänka mig att prova på från den här listan! Vilken kul idé!
    Hoppas det går att vara med även för oss icke-bloggare.

    SvaraRadera
  7. Självklart går det bra för alla att vara med. Du kan ju skriva ihop lite synpunkter som en kommentar. Jag ska fixa till en startinlägg där alla kan anmäla sig och sedan kommer jag att posta varje månad om de nya böckerna.

    SvaraRadera
  8. Jättekul! Ska gå till biblioteket och botanisera!

    SvaraRadera
  9. Åh, jag som hade tänkt hålla tassarna borta från kommentarsfältet den här gången. Tyckte inte jag hade mer tid för utmaningar. Men så läser jag den här listan och blir så otroligt inspirerad. Många av böckerna ligger ju redan på min läsönskelista. Några har jag redan hunnit läsa och det var bra böcker. Jag lovar inget men vill gärna vara med.
    I Maj kan de bli huggsexa mellan Ryssland och Rumänien :-)

    SvaraRadera
  10. Spännande lista. Jag har läst en del av dem, och en hel del fler ligger på min att-läsa lista. Bra utvalt helt enkelt!

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att så många är intresserade. Själv blev jag så kritisk eftersom jag ju vet vilka böckerna jag övervägde och tvingades välja bort.

    Tack för spridningen Ivana :-)

    SvaraRadera
  12. Hej! Det gick ju lite sådär för mig med resandet, jag föll av någonstans på vägen. Jag gissar att du redan sett det här tidigare, men om inte så är det ett annat liknande projekt, men lite större :) http://thepenguinblog.typepad.com/the_penguin_blog/2009/06/around-the-world-in-80-books-the-fifth-leg.html

    SvaraRadera