tisdag 7 april 2009

Kvartalsredovisning 1 - 2009

Anne Brontë - Agnes Grey
Hermann Hesse - Siddharta
Erlend Loe - Doppler
Ian McEwan - På Chesil Beach
Vibeke Olsson - Murkronan
Eyvind Johnson - Stad i ljus
Mahasweta Devi - Branden i hjärtat
Alan Bennett - Drottningen vänder blad
Birgitta Lindén - Jag, Helga Gregorius
Emilie Flygare-Carlén - Rosen på Tistelön
Voltaire - Candide
Moa Martinson - Kvinnor och äppelträd
Selma Lagerlöf - En herrgårdssägen
Ian McEwan - Lördag
Primo Levi - Är detta en människa?/Fristen
Elsie Johansson - Nancy
Elsie Johansson - Mosippan
Elsie Johansson - Glasfåglarna
Albert Camus - Pesten
Cordelia Edvarson - Bränt barn söker sig till elden
Karin Fossum - Den onda viljan
Jan Guillou - Riket vid vägens slut
Håkan Eklund - H.K. Kraxmaskin

23 böcker på ett kvartal är bra mycket mer än jag läst tidigare. Här återfinns en ganska bra blandning av olika sorters litteratur från olika delar i världen:

7 klassiker
4 Nobelpristagare
2 krigsskildringar (Andra Världskriget)
1 lyriksamling
1 deckare
1 "världslitteratur"

Lite drygt hälften av böckerna är skrivna av svenska författare, tyvärr är endast en skriven av en utomeuropeisk författare (Mahasweta Devi). Särskilt vill jag uppmärksamma den brittiske författaren Ian McEwan, som skrivit romanerna Lördag och På Chesil Beach. De här böckerna tyckte jag var bra och jag kommer att läsa mer av denne författare. Mysigast var helt klart Drottningen vänder blad, som handlar om drottningens förkärlek för läsning. Många av kvartalets böcker var bra; de jag särskilt vill rekommendera är Bränt barn söker sig till elden, Kvinnor och äppelträd, Candide och Siddharta.

2 kommentarer:

  1. Lördag är en av de bästa böcker jag läst. Var väldigt skeptisk till den när vi skulle läsa den i vår bokcirkel, kul att jag hade fel!

    SvaraRadera
  2. Den var överraskande bra i mitt tycke också :-)

    SvaraRadera