måndag 20 april 2009

Tematrio - Djur

I en del böcker spelar djur en framträdande roll. Kanske är det ett riktigt djur eller författarens sätt att gestalta något. Jag har läst många böcker där djur varit lika viktiga som de mänskliga huvudpersonerna, jag var ju hästtokig då jag var yngre.


Berätta om tre böcker där djur spelar en viktig roll!

1. Efter en svår ridolycka, där Grace blir fysiskt och Pilgrim mentalt skadad, är mannen som kunde tala med hästar deras enda räddning. Modern Annie ger sig iväg med sin dotter och hennes älskade häst upp i bergen i Montana för att få hjälp. Där får både mor och dotter lära sig om kärlek och tillit.

Mannen som kunde tala med hästar av Nicholas Evans läste jag för dryga 10 år sedan. Den är väl inte litterärt bland det bästa jag läst, men jag tyckte ändå att den var fantastisk. Detta är en bok som fick den annars tämligen sansade 30-åringen att både skrika av fasa och närmast yla av sorg. Katharsis!


2. Pi är en mycket ovanlig pojke. Han växer upp i Indien och hans största intresse under tonåren är religion. Pi älskar Gud och han vill därför vara troende kristen, rättrogen muslim och praktiserande hindu. Familjen äger ett zoo och Pi har nära relation till många av djuren. När Pi är sexton år måste hans familj lämna landet, på grund av den politiska utvecklingen. De säljer sitt zoo, packar sina saker och går ombord på en båt till Kanada, tillsammans med en del av djuren.

Berättelsen om Pi av Yann Martel är en helt unik, fantasieggande roman. Personskildringarna är makalöst bra, handlingen är en halsbrytande berg- och dalbana och budskapet så klokt. Johan Rabaeus' uppläsning är mästerlig!


3. I Doppler av Erlend Loe har huvudpersonen fått nog av all duktighet och konsumtionshysteri. Han lämnar sitt trygga familjeliv och flyttar till skogs. Där blir han sambo med en älgkalv och idkar byteshandel (och en del tjuvnad). Men snart förstörs friden även i skogen... Hejdlöst rolig, men med mycken klokskap gömd under skratten.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

32 kommentarer:

  1. Hm... Efter lite grubblande inser jag att jag varken är särskilt djurfrälst eller kan komma på tillräckligt många (vuxen)böcker där djur spelat en avgörande roll, för att jag ska få ihop till en trio. Snävar därför in ytterligare och tipsar om tre väldigt bra böcker att läsa högt för 5-6-åringar:

    1. Barbro Lindgren debuterade en gång i tiden med boken Mattias sommar. Men jag tycker faktiskt att uppföljaren Hej, hej Mattias är bättre. Där tar sniglarna Anton, Maja, Maja och Prästen stort utrymme och i slutet gör även kanariefågeln Kastrull ett gästspel. Mysig högläsning!

    2. Inger Lindahl har skrivit en serie superböcker om Zigge och hans lillebror Bertil. Första delen heter Zigge med Z och där får vi veta att Zigge kan allt om skalbaggar, medan Bertil har skräck för badrumselefanter.

    3. Det går ju bara inte att hoppa över Emil i såna här sammanhang. Han är som bekant en djurvän av rang. Viktigast är nog djuren i tredje och sista delen, Än lever Emil i Lönneberga, där Griseknoen dyker upp. Och slutet, där Emil och Lukas stretar i snöovädret för att ta den dödssjuke Alfred till doktorn i Mariannelund får tårarna att tillra varje gång jag läser det!

    SvaraRadera
  2. Nu fick jag allt tänka till, men jag kommer faktiskt klara att få med en Roth-bok även den här gången. :-)

    SvaraRadera
  3. Spontant kommer jag bara på en bok, men en fantastisk sådan: Hit och dit men ganska långt bort av Johan Althoff som handlar om några djur på vandring i skogen. Det är stora älgen, pytteälgen, räven, ugglan och kanske någon mer som på försöker komma underfund om hur världen fungerar. På sin färd träffar de förutom elefanter också joggingdjuret. För barn men också utmärkt som högläsning, vuxna emellan.

    SvaraRadera
  4. Den här gången bör jag få ihop tre böcker, måste bara fundera ett tag.

    SvaraRadera
  5. Det här var en tematrio i min smak! Djur är och har alltid varit en stor del av mitt liv.
    Trion finns på
    min blogg

    SvaraRadera
  6. Oj Hermia, där sa du något! Den har jag i hyllan, men har inte läst. Måste genast plocka fram, för den verkar rolig.

    SvaraRadera
  7. Kul utmaning! Mitt bidrag är färdigt.

    SvaraRadera
  8. Hm, min tematrio blev visst ganska otäck...

    SvaraRadera
  9. Min tema-trio är klar- katter och get!

    SvaraRadera
  10. Tematrion om djur är färdig. Denna veckan blev en mycket rolig utmaning som tar fasta på vår bästa vän, katten och hunden och andra fantastiska djur.

    SvaraRadera
  11. Den här borde jag ju kunna klara av...

    SvaraRadera
  12. Tack för kul barntips Titti :-)

    Övriga ska jag kika in hos under kvällen :-)

    SvaraRadera
  13. Jag kunde inte heller låta bli, här är mitt bidrag!

    SvaraRadera
  14. Ja det tycker jag du ska göra Lyran. Nu är ingen av de här sådana där klassiska fantasyböcker med alver och draker, men det tycker jag är trevligt.

    Pis äventyr har min sambo sagt åt mig flera gånger att jag måste läsa. Det ska jag göra. Jag är riktigt nyfiken på den.

    SvaraRadera
  15. Här är min tematrio. Snodde en bok från dig Lyran ;-)

    SvaraRadera
  16. Kära nån, har inte folk annat för sig på dagarna än att skriva tematrior?! ;-)

    Nu har jag äntligen lyckats knåpa ihop min egen. Roligt men faktiskt lite knepigt tema.

    SvaraRadera
  17. Nu har jag också komponerat ihop en trio på min blogg.

    SvaraRadera
  18. Nå har eg også - etter å ha fått tenkt meg litt om - sett opp ein trio hos meg.

    SvaraRadera
  19. Varannan trio är lätt och varannan helt omöjlig :D Denhär gången bidrog jag igen!

    SvaraRadera
  20. Nå har jeg lagt ut min tematrio også :)

    SvaraRadera
  21. Lika svår som alltid, men tillslut så lyckades jag få ihop tre.

    http://bokmarkt.hundora.se/2009/04/tematrio-djur/

    SvaraRadera
  22. Så kul val ni alla gjort.

    Hundöra, jag kan inte kommentera på din blogg :-(

    SvaraRadera
  23. http://tekoppenstankar.blogspot.com/2009/04/tematrio-djur.html Kul med dina trio-utmaningar, Lyran!

    SvaraRadera
  24. Klar!

    http://etthemutanbocker.blogspot.com/2009/04/tematrio-djur.html

    SvaraRadera
  25. Inte först - men kanske sist?

    SvaraRadera
  26. Inte sist heller, här kommer en ännu senare eftersläntrare.

    SvaraRadera
  27. åh, berättelsen om Pi är verkligen helt underbar och tigern Richard Parker stannde kvar i mina tankar ett bra tag efetr att boken var läst, för andra gången!

    SvaraRadera
  28. Eftersläntrar om djur! http://tittiabccafe.blogspot.se/2012/07/tematrio-om-djur.html

    SvaraRadera