måndag 27 april 2009

Tematrio - Läsning om läsning

Böcker om läsning och litteratur blir ofta uppskattade av oss boknördar. Och lästemat kan dyka upp på de mest oväntade ställen. Den här veckan tror jag att de flesta kan delta, men det kommer kanske att bli svårt att välja vilka böcker man vill presentera.

Har någon läst boken En historia om läsning av Alberto Manguel, som jag använde som temabild? Jag har drabbats av ha-begär.

Berätta om tre favoritböcker som handlar (åtminstone i viss mån) om läsning!

1. Mitt första val är en bok jag läste för länge sedan. Och läste om och läste om... Även i vuxen ålder tycker jag om sagor och få är bättre än Den oändliga historien av Michael Ende. Bastian är en mobbad pojke, som en dag stjäl en bok från ett antikvariat och börjar läsa. Genom läsandet av Den oändliga historien vävs hans egen liv in i landet Fantásiens öde. Som i alla sagor finns här många bottnar och det är en bok som speglar människans existentiella villkor.

2. Bok nummer två, Drottningen vänder blad av Alan Bennett, har jag ganska nyligen läst och recenserat. Det är en bedårande liten bagatell om passionen för läsning. Man läser boken med ett leende på läpparna, det är en liten (kron)juvel. Boken handlar om hur den engelska drottningen upptäcker böckernas värld och de konsekvenser detta får för hovet och landet.

3. Som tredje bok väljer jag Guernseys litteratur- och potatisskals-pajssällskap av Mary Ann Shaffer. Boken handlar om litteraturens och läsandets betydelse för en grupp människor som befinner sig i en extremt utsatt situation. Under den tyska ockupationen av kanalöarna samlas en grupp människor mer eller mindre frivilligt och bildar ett lässällskap. På olika sätt hämtar de kraft i läsningen och hos varandra. Detta är en berättelse om vänskap, kärlek och böcker. Och kärleken till böcker.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

32 kommentarer:

  1. Supersnabb var jag med detta favorittema!

    SvaraRadera
  2. Bra tema (igen)! Ska klura lite och återkomma.

    SvaraRadera
  3. Hm, jag tyckte inte det var så jättelätt faktiskt. Men mitt bidrag finns nu på
    bloggen.

    SvaraRadera
  4. Det är som det brukar vara. Relativt enkelt att komma på två, men den tredje är lite värre ...

    SvaraRadera
  5. Hm. Inte så enkelt som jag först trodde. Känner att jag har en tendens att glömma bort så mycket av det jag läser! (Kanske dags att börja blogga? :-) Men här är en lista som känns åtminstone lite halvokej:

    1 - Astrid Lindgren har skrivit fint om läsning i Det gränslösaste äventyret. Hon var en stor läsare, både i sitt arbete som redaktör på Rabén & Sjögren, men också för sitt eget höga nöjes skull. Hon var en otroligt beläst människa, vilket de som ser henne mest som en "sagotant" kanske inte alltid är så medvetna om.

    2 - Får också klämma till med Mary Ann Shaffers The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society. Mest för att det är den senast lästa boken där böcker och läsning spelar en central roll. Men också för att det var den typ av feel good-bok som krävdes för att lyfta mig ur en lång och seg period av icke-läsning. Snabbläst, varm, humoristisk, sorglig och supermysig!

    3 - Bok nummer tre handlar mer om en specifik bok än om läsning i allmänhet. Det var ett tag sen jag läste den, men jag vill ta med den, om inte annat för att slå ett slag för den fantastiske berättaren Torgny Lindgren. Inte hans bästa bok kanske, men eftersom hans lägstanivå är så hög spelar inte det någon större roll! Boken? Dorés bibel.

    SvaraRadera
  6. Mitt lilla inlägg om läsrelaterade böcker är färdigt.

    SvaraRadera
  7. Den oändliga historien är väldigt bra.
    Jag skrev om en trio böcker på min blogg.

    SvaraRadera
  8. Vet inte vad jag gör för fel som aldrig lyckas trackbacka till dig, men jag har i alla fall skrivit om tre nu.

    Och varför har jag aldrig läst Den oändliga historien? Mycket märkligt.

    SvaraRadera
  9. Det är faktiskt inte så lätt. Sist glömde jag att det skulle vara favoritböcker och tog en jag inte ens läst. Just nu kommer jag bara på en som absolut inte är en favorit.

    SvaraRadera
  10. Det var svårare än jag trodde, men nu fick jag ihop det.

    SvaraRadera
  11. Jag råkade få ihop tre trior, men det är sånt som händer när det är ett favoritämne...

    SvaraRadera
  12. Jag har förresten läst delar av Manguels bok om läsning, precis som jag läst delar av hans Nattens bibliotek. Väldigt intressant och inspirerande, många fall av "å fan det hade jag ingen aning om", många fall av "berätta mer!" - men jag har ändå svårt att hålla mig till en lång-essä/essäsamling... När jag väl lägger den ifrån mig efter inspirationer och "å fan"-ögonblick riskerar den alltid försvinna i störtfloden av romaner.

    SvaraRadera
  13. Det var ikke så lett, men nå har jeg skrevet min liste - med litt vri ;)

    SvaraRadera
  14. Det här var en svår tematrio men med lite list och fula knep fick jag ändå ihop tre böcker.

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Jag har till sist samlat mig till en trio böcker. Finns här: http://lustigkulle.wordpress.com/2009/04/27/tematrio-om-lasning/
    (Förstår inte hur jag får in en länk. Så ni får väl klippa+klistra!)

    Jo, jag har och har läst Alberto Manguel's bok. Den har riktigt hög drägelfaktor och jag faller alltid för såna. En underhållande bok som dessutom är rolig att ha för att kolla i ibland.

    SvaraRadera
  16. Du är grymt bra på att få till roliga teman! Den här gången nuddade du vid ett roligt och kanske nördigt tema, att läsa om läsning och det gick snabbt att få ihop tre favoriter. Jag har läst Manguels böcker (gjort nedslag i dem snarare) och även lyssnat till honom på bokmässan. Hans bok om bilder var den första och den gjorde mig helt knockad faktiskt. Kan varmt rekommendera den.

    SvaraRadera
  17. Jag instämmer, jätteroligt tema! Fin bild som vanligt. Mitt bidrag finns här.

    SvaraRadera
  18. Nu har jag också samlat ihop en trio böcker om läsning!

    SvaraRadera
  19. Ojojoj, så fantastiskt många tips jag fått från er alla. Jag tycker att alla bokintresserade borde få ett år ledigt(med lön) för att läsa. Vi skulle därefter sprida så mycket glädje och kunskap omkring oss :-)

    SvaraRadera
  20. Vi får undersøke om noen bokhandlere kan tenke seg å sponse ett friår for oss som liker å lese ;)

    SvaraRadera
  21. Här kommer ytterligare tre böcker i en trio om läsning: http://www.labyrinter.se/?p=53

    SvaraRadera
  22. Jag gjorde en liten vnkling på det: böcker om farlig läsning!
    http://tassande.blogspot.com/

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Jag är ny i tematrion men hoppas jag får vara med ändå!
    http://bokomaten.blogspot.com/2009/04/lasning-om-lasning.html

    SvaraRadera
  25. Ah, ett fint tema men jag "lämnade in" försenat ändå :P

    SvaraRadera