måndag 8 juni 2009

Tematrio - Danmark

Så här strax efter danska national-dagen passar det bra med ett danskt tema (även om det svider illa att efter fotbollsförlusten hylla Danmark). Tyvärr har jag inte hittat några danska bokbloggar, tipsa gärna i kommentarerna.

Berätta om tre danska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.

1. Ditte människobarn av Martin Andersen Nexø läste jag för många år sedan. Romanen är en realistisk skildring av ett kort tragiskt liv och skarp kritik mot samhället. Andersen Nexø är en av Danmarks stora arbetarförfattare, han har även skrivit Pelle Erövraren. Oerhört bra!

2. Tove Ditlevsen var poet och romanförfattare. Jag har bara läst en bok av henne, hennes debutroman Man har gjort ett barn illa. Det är länge sedan jag läste denna bok också, men jag minns att den berörde mig starkt. Romanen handlar om en ung kvinna, vars liv "fräts sönder av en svart skugga". Läsvärt!

3. Hanne-Vibeke Holst skriver om könsroller, jämlikhet och politik. Genombrott som författare gjorde hon med en romantrilogi om hur det kan vara att bli mamma när man är mitt i en intensiv, spännande karriär. De här böckerna om Therese Skårup är mycket bra. De senare böckerna om dansk politik är även de intressanta.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

17 kommentarer:

  1. Oj, vad jag är dålig på danska författare! Och ändå bor jag bara en kvart från Helsingör......
    1.Peter Höeg - Fröken Smillas känsla för snö. Den första boken jag läste av Höeg och tycker den är helt underbar. Jag kan inte förklara känslan jag försattes i när jag läste den men saknaden var stor när boken var färdigläst.
    2.Höeg igen - Det kanske lämpade. Så mycket tankar jag fick av denna bok. Ingen bok man bara läser från pärm till pärm.
    3.Höeg - Kvinnan och apan. Även denna bok sätter igång både känslor och tankar. Det var ett tag sedan jag läste de så det är nog dags igen. Jag har inte läst något liknande.
    Angående matchen så är det nog tyvärr så att vi inte är bättre. Ett par stjärnor gör inget lag.....
    Lydia Mattsson

    SvaraRadera
  2. Andersen Nexö är bra. Morten Röde, fortsättningen på Pelle Erövraren är också hyfsad.
    En dansk bokblogg finns här. Han länkar till fler.
    Min tema trio är här.

    SvaraRadera
  3. Visst svider det! Men nu finns en tematrio om Danmark på plats hos mig i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Sådärja, nu finns en danska tematrio hos mig. Två av dem lär återfinnas på fler ställen, gissar jag.
    http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/06/08/tematrio-danmark/

    SvaraRadera
  5. Min danska tematrio är klar- jag har lite danska länkar och en riktigt fin bokblogg på min blogg.http://sorensbogblog.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Här kom den danska utmaningen, alltså. Jag som dubbelgarderat med tre svenska bra böcker, eftersom det trots allt också varit Sveriges nationaldag.

    Här är i alla fall min danska tematrio:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/2009/june/runt-hornet-over-bron.html

    Nu ska jag läsa vad alla andra skrivit!

    SvaraRadera
  7. En dansk trio som heter duga:
    1. Hans Scherfig, "Frydenholm" är en riktigt bitande vidräkning med kollaboratörer under tyskarnas ockupation.
    2. Holbergs "Jeppe paa bjerget" har vixxtoria redan lagt beslag på så jag klämmer till med Carsten Jensen "Vi de drunknade" - magisk realism på danska.
    3. Inger Christensen "Fjärilsdalen" något så konstfärdigt som en sonettkrans. Så vacker att man tappar andan. (Får jag samtidigt göra litet reklam för Lotta Olssons sonettkrans "Den mörka stigen". Oerhört suggestiv!)

    SvaraRadera
  8. En styck tematrio levererad i bloggen! Först kom jag inte på någon dansk, men helt plötsligt hade jag tre över...

    SvaraRadera
  9. Sådär, dansk tematrio redovisat även hos mig.

    SvaraRadera
  10. Här kommer mina val av danska författare: http://klotho.wordpress.com/2009/06/08/tematrio-danmark

    SvaraRadera
  11. Här kommer en liten röd-vit kompott i kronologisk ordning:

    1 - Karen Blixen: Babettes gästabud. En vacker och lite sorglig historia om två systrar och deras kokerska. Den utspelar sig visserligen i Norge, men det gör väl inget?

    2 - Grete Janus Hertz (med teckningar av Bengt Janus): Den lilla barnbokspärlan Strit från 40-talet någon gång. Om hur det är att vara lillebror och bli orättvist behandlad av sina äldre bröder.

    3 - Peter Hoeg: Jag noterar att många redan valt den, men jag måste sälla mig till skaran: Fröken Smillas känsla för snö. Fick mig att helt missa min station när jag pendlingsläste den i början av 90-talet.

    SvaraRadera
  12. Klar! Konstigt nog var det lättare än förra veckans som jag gick bet på.

    SvaraRadera
  13. Av Hoeg har jag bara läst om Smilla, den gillade jag.

    Tack för länk Ingrid, fin blogg.

    Inger Christensen är en av ganska få poeter jag faktiskt är sugen att försöka läsa. Det lilla jag sett har varit så fint.

    SvaraRadera
  14. Ja det här med danska böcker var svårt. Nu har jag i alla fall sent om sider skrivit ihop en lista.

    SvaraRadera
  15. Sent omsider kommer här en tematrio ifrån mig också!

    SvaraRadera
  16. Och här kommer min lista! Jag hade klara favoriter, inte svårt att välja den här gången!

    SvaraRadera