måndag 22 juni 2009

Tematrio - Presenter

Jag tycker att det är svårt både att ge och få böcker i present. Jag är inte lätt att köpa böcker till, men har ändå fått en del riktigt fina böcker. När jag ger bort böcker handlar det oftast om barnböcker och det brukar uppskattas.

Berätta om tre bra bokpresenter du fått eller gett till någon!

1. Ringen-trilogin som jag fick av maken och dottern i år var en perfekt present. Jag har varit nyfiken på nyöversättningen sedan den kom ut, och just fantasy gillar jag dessutom att lyssna på.

2. När jag fyllde jämnt senast hade min arbetskamrater skramlat och köpt en av de allra bästa böcker jag har i bokhyllan: Rosor för nordiska trädgårdar av Lars-Åke Gustavsson. Detta är en present som heter duga till den rosintresserade!

3. Tredje presenten jag vill nämna fick jag när jag fyllde 23 av en kompis och hans hund. Boken var Öster om Eden av John Steinbeck och den öppnade mina ögon för lite mer avancerad, givande litteratur.

"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

16 kommentarer:

  1. Hundar brukar gilla Steinbeck.
    Min trio HÄR.

    SvaraRadera
  2. Det blir spännande at höra vad du tycker om den nya översättningen. Själv är jag så väldigt skeptisk nämligen. Vill inte alls ha någon ny översättning. :) Men om du tycker den är bra kanske jag ska ge den en chans.

    Min trio finns på
    bloggen.

    SvaraRadera
  3. Nähä, det där funkade visst inte. Jag skrev någ fel.
    Vi gör så här istället:
    http://www.mikaelastigsdotter.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Hoppsan. Min vilda gissning på tematrion igår var tydligen huvudet på spiken. Det trodde jag faktiskt inte. (Men om nu mina hintar kan spela in, skulle jag tycka det var kul med en trio om barnhemsbarn så småningom ;-) Kanske i anslutning till menlösa barns dag?)

    Men visst är det härligt när man lyckas få en underbar bokpresent. Nästan lika roligt som att ge bort en fantastisk läsupplevelse, tycker jag.

    Redan när du skrev om Ringen-presenten härom dagen så tänkte jag förresten på den fina radioteater av Sagan om ringen som Sveriges radio sände en sommar för... kan det vara femton år sedan? Det skulle jag gärna höra igen (*går genast och googlar igenom sr:s hemsida*). Som presentböcker är också sådana vacka böcker (som jag antar att din rosbok är) jättebra. Det är oftast inget man skulle köpa till sig själv, men något man blir sååå glad av att få.

    Nåväl. Min piece of cake till svar på denna tematrio återfinns via följande länk:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/2009/june/cadeaux-cadeaux.html

    SvaraRadera
  5. Lord of the Rings här också :-) plus lite annat.

    SvaraRadera
  6. Hm. Har jag någon strategi när det gäller presentköp? Kanske lite. Så här ser det ofta ut när jag köper böcker till andra:

    1 - Försöker ge bort böcker till barn så ofta jag bara kan. Mina barn får oftast med sig en bok i paketet när de går på kalas och gärna böcker som har varit favoriter hemma hos oss. Jag köper mycket på rea och har ett litet lager med böcker som passar för olika åldrar här hemma. En av många favoriter som vi givit bort till flera småkillar och -tjejer är Zigge med Z av Inger Lindahl. Till något äldre barn har vi till exempel givit bort Hedvig-böckerna av Frida Nilsson.

    2 - Maken får alltid en bok när tillfälle bjuds! Han läser inte lika mycket som jag, men uppskattar verkligen en bra bok när han blir lässugen. Under årens lopp har jag lärt mig ganska bra vad som kan passa honom. Kan vara allt från deckare till välskrivna ungdomsböcker till gamla klassiker från förra sekelskiftet. Förra våren fick han Tyst hav av Isabella Lövin. Den gjorde verkligen intryck, så den borde jag kanske givit bort till fler?

    3 - Till flera av släktingarna passar kokböcker ypperligt att ge bort. Alla är så himla matglada och spenderar gärna tid i köket. Om de inte redan har en komplett Anna-samling, passar vilken som helst av Anna Bergenströms kokböcker bra som present!

    Båda delarna av Rosor för nordiska trädgårdar har jag f ö köpt i present till mig själv! Tror de står i svärmors bokhylla för tillfället, så jag kanske ska se dem lite som present till henne också? :-)

    SvaraRadera
  7. Här är min tematrio: http://bibliophilia.bloggie.se/2009/06/tematrio-presenter/

    SvaraRadera
  8. Oj, jag trodde Harry Potter skulle toppa listan hos alla, men Sagan om ringen verkar vara en vinnare.

    Min lista ligger här

    http://www.thebookpond.se

    SvaraRadera
  9. Min tema-trio är klar! Glömde bort att tala om det igår. Det får skyllas på ålder och värme (idag får både hunden och jag värmeslag, tror jag).

    SvaraRadera
  10. Återigen dags att skriva blogg. Mitt inslag finns på http://itsread.wordpress.com/2009/06/23/tematrio-bokpresenter/

    SvaraRadera
  11. Fick grubbla lite, och gjorde en liten ändring på listans innehåll (eftersom just den händelsen var såfärsk).
    http://lyrannobel.blogspot.com/2009/06/tematrio-presenter.html

    SvaraRadera
  12. Ja, nu är även jag klar, även om det var i sista stund :-)

    SvaraRadera