måndag 29 juni 2009

Tematrio - Resor

Idag återanvänder jag ett tema från Petras Lästrio som jag tycker passar in i semestertider. Resa kan man göra på många sätt, det är upp till er hur ni vill tolka temat, själv väljer jag tre helt olika typer av resor.


Berätta om tre böcker som ni förknippar med resor.

1. En resa genom själens mörker av Mary Barnes och hennes psykiater Joseph Berke är en mycket intressant skildring av en resa genom vansinnet. Den schizofrena Mary gör tillsammans med sin terapeut en nedstigning/återresa till spädbarnsstadiet. Denna inre resa är oerhört skrämmande, samtidigt som den är läkande.

2. Hjärtat mitt av Dan och Lotta Höjer handlar om Tu Ti som föddes på andra sidan jordklotet på Alla Hjärtans dag. Hemma i Sverige satt en mamma och en pappa och väntade och längtade efter ett barn att ta hand om och älska. När de fick veta att Tu Ti skulle bli deras dotter dansade de lyckodans hemma i köket. Och så flög de iväg för att hämta hem henne. Hjärtat mitt är en otroligt vacker, poetisk saga om adoption, som passar alla åldrar.

3. Den långa flykten av Richard Adams är en allegorisk berättelse om en flock vildkaniner som bryter upp från sina ängar, hotade av människornas framfart, för att söka sig en ny boplats. Den lilla Femman har anat faran, den handlingskraftige Hassel blir ledaren, och de får med sig den stöddige Kronan, den poetiske Maskros, den klipske Björnbär och några till. Resan/sökandet efter ett nytt hem leder till många svåra utmaningar och faror.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

21 kommentarer:

  1. Vilket inspirerande tema! Nu finns det lite resor på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag svarat i min blogg :)

    SvaraRadera
  3. Den här gången var jag snabbare. Nu är jag klar!

    SvaraRadera
  4. Visste inte att du gillar Modesty... är det väskor på bilden?

    SvaraRadera
  5. Bilden var till dig Snowflake. Ja, det är väskor som säljs/såldes på Tradera.

    SvaraRadera
  6. De är jättefina, såna vill jag ha. :-) Men jag kommer bara på två reseböcker, inväntar den tredje...

    SvaraRadera
  7. Har gjort en tematrio!

    http://lillao.blogg.se/2009/june/tematrio-om-resor.html

    SvaraRadera
  8. Jag har också varit ute och rest. Och läst. Här finns bevisen:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/2009/june/utkast-veckans-tematrio.html

    SvaraRadera
  9. Jag passar på att göra ett litet tema-i-temat och gör en lista med barnböcker som passar bra att läsa högt. (Vi idkar extra mycket högläsning hemma hos oss så här i sommartider!:-)

    1. För 5-åringar. Här bara måste jag få slå ett slag för en författare som jag tycker kommit lite på undantag: Edith Unnerstad! Man skulle kunna tänka sig att slå till med Kastrullresan, men hemma hos oss har istället Farmorsresan kommit att bli den riktigt stora favoriten. Handlar om lille Pelle-Göran som 5 år gammal blir ivägskickad till sin (i det närmaste okända) farmor i Skåne, när hans mamma varit med om en trafikolycka och måste ligga på sjukhus. Vet inte hur många gånger jag fått lov att låna den på bibblan! Borde komma i nytryck!

    2. För 7-åringar. En något nyare bok, av Frida Nilsson: Kråkans otroliga liftarsemester är en lagom knäpp bok om Kråkan, som får för sig att han kanske kommer från Norge och vill åka dit och leta reda på sina föräldrar som han skildes från av misstag när han var liten. Med sig på färden genom Värmland tar han sin kompis Ebba och tillsammans är de med om en massa spännande händelser.

    3. För 9-åringar. Måste som vanligt få med lite Astrid Lindgren på ett hörn! Här finns en hel del att välja på. Skulle önska att alla barn slapp höra/se Bröderna Lejonhjärta redan i dagisåldern, så de hade den upplevelsen kvar när de kom i en mer lämplig ålder för den här vidunderliga boken. Men så är det ju tyvärr alltför sällan nuförtiden. Istället föreslår jag Rasmus på luffen som inte är lika sönderkonsumerad, men fortfarande både bra och spännande!

    SvaraRadera
  10. Titti: vilka fina boktips! Unnerstad och Lindgren är alltid trevlig, men Frida Nilssons bok hade jag inte hört talas om. Den låter spännande (för en 7-åring). Annars har du en viktig poäng där om Lejonhjärta. Och inte bara den boken, förresten. "Alla" Lindgren-böckerna, och de flesta andra barnboksfigurer är kända av barnen långt innan de egentligen nått den optimala åldern för att läsa böckerna. Alfons och Pippi är populära (absolut med viss rätt) redan hos två-åringar, givetvis understött av t ex kläder med tryck med dessa figurer. Jag hoppas att barnen inte blir så trötta på de här historierna att de inte vill höra dem igen när de är stora nog att se andra kvaliteter i dem.

    SvaraRadera
  11. Nu har jag också gjort teamtrion. Valde att berätta om några personliga läsupplevelser från resor... :)

    SvaraRadera
  12. Gjort! Det blev faktiskt om reseguider :)

    SvaraRadera
  13. Titti

    Pip-larssons och Unnerstad är verkligen sommar! Men Farmorsresan har jag inte läst, om det inte är den som är inne i en annan bok?

    Den finns en annan Lindgren som rör sig i samma land som Lejonjärta, och det är Mio, min Mio. Underbar bok, som hamnat lite i skuggan.

    SvaraRadera
  14. Har slutligen kommit på tre böcker som tar en på en resa, på olika sätt.
    http://itsread.wordpress.com/2009/07/01/tematrio-resor/

    SvaraRadera
  15. och nu har jag knåpat ihop en trio, vilket roligt tema!

    SvaraRadera
  16. Meen, vad svårt att bara få välja tre!!! Kul idé! Min trio finns att läsa på vår blogg :-)

    SvaraRadera
  17. Tack för bra tips Titti! Och vi är rörande överens om dilemmat med att barn serveras för "svår" litteratur innan de är mogna. Håller för övrigt med Vixxan om att Mio, min Mio är bäst, den finns på min rekommendationslista.

    SvaraRadera
  18. Hade faktiskt Mio som "runner-up" efter Lejonhjärta eftersom det nog är min absoluta AL-favorit. Men så tänkte jag att jag skulle dra till med en av hennes andra braiga böcker som också gärna hamnar lite i skymundan så där. Hon har ju verkligen inte skrivit något som inte är läsvärt! (Bara det läses i rätt ålder. Men där verkar vi ju vara rörande överens. :-)

    SvaraRadera
  19. Söndag eftermiddag kommer mina reseböcker, där en av dem är just Kastrullresan av Unnerstad som jag älskade en gång i tiden.
    http://klotho.wordpress.com/2009/07/05/tematrio-resor/

    SvaraRadera