måndag 15 juni 2009

Tematrio - Sommarläsning

Att ligga i hammocken, på stranden eller i en solstol och läsa är höjden av njutning en sommardag. Men hjärnan är lite slö av värmen och ibland vimlar det av andra människor runt omkring. För min del innebär detta att det jag läser måste vara fängslande och lättsmält.


Berätta om tre böcker/författare ni gärna läser i hängmattan (eller varhelst ni föredrar) under sommaren!

1. Just nu läser jag, eller rättare sagt lyssnar jag på, en roman som är perfekt sommarläsning. Det är Berättelse om herr Roos av Håkan Nesser. Nessers tempo är ganska lugnt, men innehållet blir aldrig tråkigt eller svårt att ta till sig. Jag tycker att hans böcker är perfekta deckare, lagom med spänning, fantastiska personbeskrivningar och ett härligt, lite gammaldags språk.

2. Amy Tans berättelser är ömsinta och humoristiska, lättlästa och engagerande. Hennes romaner skildrar första och andra generationens kinesiska invandrare i USA; ofta ligger fokus på relationen mellan mödrar och döttrar. Mest berömd är hennes roman Joy Luck Club, men jag skulle också gärna vilja rekommendera Köksgudens hustru.

3. Sommaren är också en bra tid för läsning av serier. En av mina favoriter är Vibeke Olssons serie om slavinnan Callistrate och hennes efterlevande. Det här är en mäktig släktkrönika som utspelar sig under 200-talet e Kr. i Romarriket. Den historiska miljön är mycket detaljerat, realistiskt beskriven, handlingen är fängslande och huvudpersonerna blir till vänner man länge bär med sig. De olika böckerna i serien är Hedningarnas förgård, Kvarnen och korset, Sabina, Sabina och Alexander, Krigarens sköld och En plats att vila på.

22 kommentarer:

  1. Fina böcker! Särskilt Amy Tan tycker jag om. Önskar dig och din familj en riktigt härlig sommar!

    SvaraRadera
  2. 1. Böckerna om Damernas Detektivbyra av Alexander McCall Smith. Lättlästa, småtrevliga och klarar alla pauser på stranden när man ska springa efter barnen eller prata med solgrannen.
    2. Ola Wong - När tusen eldar slickar himlen. Kina har alltid fascinerat och som nybliven mamma till en tös född i Kina har intresset blivit större. Ola skriver bra och har ett ben i Kina och ett i Sverige.
    3. Jag skulle vilja läsa Fyrvaktaren av Camilla Läckberg men den har ju inte kommit ut ännu. Småtrevlig inte allt för fängslande (i en positiv bemärkelse) brukar hennse böcker vara i mitt tycke.
    Ha en go sommar
    Lydia

    SvaraRadera
  3. Har redan skrivit lite om min sommarläsning. Annars har jag ingen särskild tanke bakom vad jag väljer, det blir lite som det blir. Ett sommarsvalt bibliotek är toppen att gå och spana i!

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till Kina-tösen Lydia! Hoppas du kan hitta lite som speciellt riktar sig till er i min blogg :-) Jag har Ola Wongs bok, men har ännu inte hunnit läsa den.

    SvaraRadera
  5. Här kommer en idé om min sommarläsning. :)
    http://klotho.wordpress.com/2009/06/15/tematrio-sommarlasning/

    SvaraRadera
  6. Nu har jag präntat ner lite om min sommarläsning. (en lila bok finns med :-)

    SvaraRadera
  7. Oops, jag undrar var min kommentar tog vägen?

    Här finns exempel på sommarläsning från mig:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/2009/june/utkast-sommarlasning-uppmanar.html

    Lyran, du har hittat fina exempel tycker jag! Nesser är läsvärd året runt, och Tan tycker jag också mycket om (de två böcker jag läst i alla fall). Vibeke Olssons serie har jag också läst och tyckt om, men jag tyckte böckerna var lite lika, och att man vann på att inte läsa dem direkt efter varandra. Annars är hennes bästa bok Molnfri bombnatt, tycker jag.

    SvaraRadera
  8. Här är min tematrio.
    http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/06/15/tematrio-sommarlasning/

    SvaraRadera
  9. Nu har jag svarat i min blogg (:

    SvaraRadera
  10. Nu har även jag svarat i min blogg. Förresten, kommer ihåg hur jag som The Sims-freak brukade ladda ner dina ursnygga skins Lyran, håller du fortfarande på?

    SvaraRadera
  11. Färdig!! Glad sommar alla!

    SvaraRadera
  12. Nu har jag också gjort en variant på detta. Jag hade dock lite bekymmer med en av böckerna så kika gärna in allihop. Någon kanske vet vad jag är ute efter för någon bok.

    SvaraRadera
  13. Nu har jag också hittat på en trio sommarläsning.

    SvaraRadera
  14. Nu har jag skrivit mina svar!

    SvaraRadera
  15. Jag har också gjort en tematrio nu om sommarläsning. Läs gärna. Det var min första, men det var kul.

    SvaraRadera
  16. Nu ligger min korta och snabba Tematrio på min blogg.

    SvaraRadera