tisdag 14 juli 2009

Frankrikes dag

Vive la France! Trots temat i Tematrion tycker jag att man kan orda lite mer om fransk litteratur. Detta trots att jag inte alls är bevandrad i ämnet. Men om jag googlar på franska författare hittar jag i alla fall några jag bekantat mig med.

Med stor sannolikhet var Alexandre Dumas d ä mitt första möte med en fransk författare. Bland hans fantastiska klassiker återfinns De tre musketörerna, Greven av Monte Christo och Mannen med järnmasken. De här äventyrsromanerna läste jag i 12-årsåldern och jag tror att de var mycket betydelsefulla för mitt fortsatta intresse för läsning.

Sonen, Alexandre Dumas d y, är kanske mest känd för den underbara kärleksromanen Kameliadamen. Han skrev i övrigt flera skådespel, med välbyggda intriger och kvick dialog. De behandlar ofta samhällsproblem, t ex kvinnans ställning. År 1874 blev han ledamot av Franska akademien (från Wikipedia).

Jules Verne var en stor beundrare av båda generationer Alexandre Dumas. Även hans spännande romaner slukade jag som barn. Att Jorden runt på 80 dagar inspirerat mig till många saker tror jag att min läsare redan märkt. En annan av mina favoriter av författaren var Tsarens kurir.

Jag har faktiskt inte läst Madame Bovary av Gustave Flaubert. Jag är ganska säker på att jag idag skulle tycka om att läsa om den egensinniga, romantiska Emma, men denna bok påtvingades mig för tidigt.

Bland Nobelpristagarna förekommer franska författare relativt ofta:

2008 - Jean-Marie Gustave Le Clézio
2000 - Gao Xingjiang (född i Kina)
1985 - Claude Simon
1964 - Jean Paul Sartre
1960 - Saint-John Perse
1957 - Albert Camus
1952 - Francois Mauriac
1947 - André Gide
1937 - Roger Martin du Gard
1927 - Henri Bergson
1921 - Anatole France
1915 - Romain Rolland
1904 - Frédéric Mistral
1901 - Sully Prudhomme

Av dessa har jag hittills bara läst 2½. Av Le Clézio har jag läst Afrikanen och den gjorde i ärlighetens namn inte så stort intryck på mig. Den var dock skriven på ett mycket njutningsbart språk. Jag har köpt Skattsökaren och tror att jag kommer att tycka mer om den. Av Gao Xingjiang läser jag för närvarande En ensam människas bibel. Den kommer jag att skriva om framöver och mina kommentarer kommer nog inte att vara så positiva. Av Camus har jag läst Främlingen och Pesten. Främlingen är en mycket speciell roman om alienation, som jag tycker att alla bör läsa.

Jag avslutar dagens inlägg med en liten reklamruta. Vi har en del små bokförlag i Sverige, som ger ut litteratur utifrån ett uppenbart intresse. När det gäller fransk litteratur känner jag till två små förlag som jag gärna vill uppmärksamma; Elisabeth Grate Bokförlag och Sekwa Förlag. Här finns en hel del jag blir nyfiken på.

Tillagt lite senare - Hm, det här ser ju jättefånigt ut. Men jag visste faktiskt inte att Sekwa skulle bestämma sig för att länka till min blogg, än mindre att de skulle göra det just idag. Det ser verkligen ut som vi kliar varandras ryggar *fniss*

2 kommentarer:

  1. Jag har läst precis samma fransmän som du. Visste dock inte att Xingjiang räknades som fransos.

    Jag är rätt så nyfiken på den allra första nobelpristagaren, Sully Prudhomme. Undrar om det finns något (lättillgängligt) på svenska att läsa av honom?

    SvaraRadera
  2. Jag har lite svårt att räkna Xingjian som fransman, men skrev med honom eftersom han stod med på en lista. När det gäller de andra har jag en bok av Francois Mauriac. Prudhomme är jag också nyfiken på. Men när man googlar på honom verkar det inte som om det finns ngt översatt :-(

    SvaraRadera