söndag 30 augusti 2009

Rabbit-Proof Fence

Rabbit-Proof Fence av Doris Pilkington.

Rabbit-Proof Fence handlar om ett dystert kapitel i Australiens historia, det är en historia som i hög grad liknar andra berättelser om länder den vite mannen koloniserat. Under början av 1900-talet tränger européerna allt längre in i den australiska vildmarken och driver därmed bort ursprungsbefolkningen, aboriginerna. I takt med att de vita männen skapar ny bebyggelse föds också "halvblodsbarn". De vita anser att "halvblodsbarnen" behöver skyddas från den svarta befolkningen och man samlar ihop dem i ensligt belägna interneringsläger för att uppfostra och förbereda dem för ett liv i den vita "världen". Detta drabbar de tre unga systrarna/kusinerna Molly, Daisy och Gracie. Flickorna förs till en "skola" där de bor och äter mycket spartanskt, förbjuds att tala sitt eget språk och låses in på kvällarna. Flickorna beslutar sig för att fly och att följa kaninstängslet (som byggts för att hindra spridningen av oönskade kaniner) hem. De vandrar mycket lång sträcka genom svårtillgängligt landskap, hungriga, törstiga och jagade av polisen. Efter tre månader når de sina hem. I efterordet får man dock veta att ingen av flickorna undgick sitt öde, de blev senare åter forslade till läger, upplärda och utskickade att arbeta som hembiträden i vita familjer.

Den här boken berättar en intressant historia, men den har stora litterära brister. Boken är dels en dokumentär över en historiskt viktig period, dels en biografi om flickornas strapatsfyllda flykt. Berättelsen känns dock platt och trist, trots att handlingen egentligen är spännande och borde väcka mer engagemang. Romanen är skriven av Mollys dotter Doris Pilkington, som tyvärr inte alls lyckas "levandegöra" huvudpersonerna. Ämnet är dock intressant och jag skulle gärna vilja läsa något annat om Australiens ursprungsbefolkning.

7 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att en filmatisering av den här berättelsen kan bli riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Filmen Australia med Nicole Kidman tar ju upp lite grann om The Stolen Generations, som de kallas. Det är iallafall en av trådarna i filmens handling.

    SvaraRadera
  3. Du kanske skulle uppskatta "the Secret River" av Kate Grenville?

    Anna

    SvaraRadera
  4. Mina ambitioner att läsa alla böcker kom på skam, jag kunde inte läsa ut den här trots att jag är mycket intresserad av ursprungsbefolkningar och trots att jag även köpte den i pocket....men det innebär ju att jag kanske läser den nån gång i framtiden.....

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, Anna!

    Den var ju tyvärr inte så bra, violen.

    SvaraRadera
  6. Ja det verkar som att jag valt de två absolut bästa böckerna den här gången, mycket intressanta bägge två......
    Jag tyckte att den här boken var så vansinnigt dåligt skriven, nån skriver uppstyltat språk och det var det verkligen.......
    jag läste fram till att flickorna hämtades sen gav jag upp.

    SvaraRadera