måndag 17 augusti 2009

Tematrio - Kalas

Denna veckas tema är inspirerat av det omfattande födelsedagsfirande vi ägnat oss åt under en dryg vecka. Festandet fick mig att fundera över olika kalas i litteraturen.

Berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse eller högtid eller något annat.


1. Vem kommer inte ihåg Pippis födelsedagskalas? Paket i träden till ALLA barn och sockerdricka gömd i ett hål i stammen. Det går ganska vilt till på Pippis kalas, lite vildare än på våra.

2. Sagan om Ringen inleds med Bilbos 111-årskalas, och detta kalas innebär starten på Frodos stora färd med ringen. Tack vara några busiga hobbitar blev fyrverkerierna till och med lite mer spektakulära än Gandalf planerat.

3. I det antika Rom firades en mycket speciell fest för att ära åkerbrukets Gud - Saturnus. Under saturnalierna rådde inga klasskillnader och husbondfolket passade upp på sina slavar. De här festligheterna skildrar Vibeke Olsson i sin serie om slavinnan Callistrate och hennes ättlingar.



"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

15 kommentarer:

  1. Mina kalas är på plats också.

    SvaraRadera
  2. Och mina!
    Vi har ett gemensamt, men det kan inte hjälpas... :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte också ha med Bilbo's kalas, men jag hittade några andra. (:

    SvaraRadera
  4. Hej, jag är ny på tematrion! Här är länken till mina val:
    http://annissa89.wordpress.com/2009/08/17/tematrio-kalas/!
    Fin blogg du har, och väldigt bra skrivet!

    SvaraRadera
  5. Fin bild idag, Lyran, och fina kalas du lagt beslag på.

    Mina kalas kommer här, men jag får läsa alla andra i morgon, för nu måste jag flyga lite.

    SvaraRadera
  6. Mina kalas, något sorgliga tillställningar, finns i bloggen nu.

    SvaraRadera
  7. Mina kalas finns nu på fiktiviteter.se

    SvaraRadera
  8. Hej!jag har precis hittat din blogg och kastade mig in i kalasvärlden.

    Här är min trio:
    http://virtuellbokhylla.blogspot.com/2009/08/tematrio-kalas.html

    SvaraRadera
  9. Eg er med igjen, etter ferien.

    SvaraRadera
  10. Jeg er ny her, men blir gjerne med på tematrio!

    SvaraRadera
  11. Jag har nu gjort ett uppsamlingsheat med alla tematrios jag missade under semestern. Nu ska jag kasta mig över kalas-trion också!

    SvaraRadera
  12. Hos mig blev det visst bara bröllopskalas!

    http://tassande.blogspot.com/

    SvaraRadera