fredag 18 september 2009

Nobel-alfabetet - H

Välkomna till Nobel-alfabetet. Denna vecka är bokstaven H.

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

1. Hermann Hesse bekantade jag mig med för ett tag sedan, genom att läsa Siddharta. Inledningsvis kände jag mig lite tveksam, men efterhand blev jag mycket förtjust i berättelsen. Romanen handlar om den unge Siddhartha, som längtar efter fulländning, verklig kunskap och insikt. Han försöker uppnå vishet först genom ett asketiskt leverne, sedan som livsnjutare. Romanen behandlar de svåra frågorna om kärlekens väsen, ont/gott, meningen med livet, hur man kan uppnå vishet och tidens gång (eller rundgång). Hesse fick Nobelpriset 1946.

Akademiens motivering:

"för hans inspirerande författarskap, som i sin utveckling mot djärvhet och djup tillika företräder klassiska humanistideal och höga stilvärden."

2. En författare som ofta nämns i Nobelprissammanhang och bl a i fjol var Babels favorit är Herta Müller. I våras läste jag hennes roman Hjärtdjur. Handlingen utspelar sig i Rumänien under Ceauşescus förtryckarregim. Berättelsens fokus är på fyra unga vänner, som längtar efter frihet. Berättarstilen är poetisk, vacker, symbolisk och fragmentarisk. Hjärtdjur är en kort roman på c:a 200 sidor, men trots det lilla formatet innehåller den mycken klarsynthet, hoppfullhet, hopplöshet och tragik.

Min motivering:

"för att med en skör, poetisk språkdräkt gestalta förtryckets förgörande effekt."


"Instruktioner"

I Nobel-alfabetet utmanas ni att besvara ett par frågor (eller rättare sagt uppmaningar) utifrån första bokstaven i en författares för- eller efternamn eller utifrån första bokstaven i en boktitel. Varje vecka kommer en ny bokstav att presenteras, men för att göra det lite mer oförutsägbart kommer bokstäverna inte att presenteras alfabetiskt. Det ställs inga krav att man ska ha läst författaren eller boken ifråga, man kan lika gärna skriva om författare/böcker man är nyfiken på.

När det gäller Nobelpristagarna är det givetvis Nobelpristagarna i litteratur som avses. När det gäller Nobelpriskandidaterna, dvs era förslag på kommande Nobelpristagare gäller i denna utmaning (liksom för Svenska Akademien) kriteriet att författaren skall vara nu levande. Det är således ingen idé att försöka med vare sig Kafka eller Astrid Lindgren, hur välförtjänt det än må vara. När det gäller era förslag på Nobelpristagare vill vi också få en liten motivering.

Svara gärna i egen blogg och lämna en kommentar så vi kan läsa om dina favoriter. Det går också bra att lämna svar direkt i kommentarerna. Låna gärna bilden, men var snäll och direktlänka inte.

Läs andra bloggares inlägg om

7 kommentarer:

  1. Jag har skrivit ner "mina" författare, jag med.

    SvaraRadera
  2. Mina svar finns nu på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Och jag tog lite längre tid på mig (men så fick jag också till en formulering som jag är väldigt stolt över). Finnes här:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2009/09/himlar-och-hollandare.html

    För övrigt vill jag också läsa Herta Müller. Hon verkar väldigt väldigt bra. Oavsett om hon får Nobelpris eller ej.

    Jag har redan tjuvkikat lite grann på er andra, och det verkar vara mycket Harikiri (eller vad han heter), men nu ska jag läsa en gång till lite noggrannare ;-)

    SvaraRadera
  4. Det tog litet tid - och jag har inte hittat någon nobelpriskandidat på H men väl en bra författare.
    Här är mitt inlägg är mitt inlägg!

    SvaraRadera