torsdag 22 oktober 2009

Kråke (tråke)

Kråke i trafiken av Marie Bosson Rydell och Jessica Lindholm, utgiven av Greerups Utbildning.

Som förälder till ett förskolebarn har man så klart hört talas om Kråke och när jag ramlade på en möjlighet att köpa en bok billigt slog jag till. Eftersom dottern är superintresserad av allt som har med trafik och bilkörning att göra trodde jag att hon skulle bli lycklig. Men dottern grymtade lite om att den boken hade hon läst på dagis och den var inte rolig. Detta gjorde mig ganska undrande. Hon brukar tycka om det mesta och Kråke kändes som ett säkert kort.

Sedan började vi läsa och då förstod jag precis vad dottern menade. Boken är ju urtrist. Den är så pedagogisk att jag blir kräkfärdig. Kråke bor med sin mamma, pappa, två systrar och två husdjur i en fin liten villa. Pappan är polis, mamman har något diffust (obetydligt?) arbete på ett kontor. Allt känns så förbaskat tillrättalagt. Jag märker att jag snabbt börjar störa mig på vissa saker, t ex är det tydligen bara män som kör bil och buss. Ungarna är olidligt väluppfostrade och sura käringar på bussen lyser med sin frånvaro. Mamman är oerhört duktig, förutseende och tålmodig.

Texten är som sagt tråkig och fokuserar på detaljer och regler. Skulle man inte lika gärna kunna berätta om trafikregler medan man jagar en förrymd drake? Illustrationerna kan jag dock inte klaga på, de är färgglada och varma.

Nej det blir inga fler Kråkeböcker i vårt hus, både jag och dottern är mer intresserade av spännande, roliga berättelser än av den här sortens övertydliga pedagogik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar