torsdag 1 oktober 2009

Kvartalsredovisning 3 - 2009

* Marjane Satrapi - Persepolis
* Hjalmar Söderberg - Förvillelser
* Roberto Bolaño - Om natten i Chile
* Anita Shreve - Vikten av vatten
* Maryse Condé - Färden genom mangroven
* Sheila Burnford - Den otroliga vandringen
* Gabriel García Márquez - Översten får inga brev
* Sarah Waters - Nattvakten
* Michèle Lesbre - Den röda soffan
* Doris Pilkington - Rabbit-Proof Fence
* David Toscana - Den sista läsaren
* Patrick White - Tant Theodora
* Joseph Conrad - Mörkrets hjärta
* Knut Hamsun - Svält
* Muriel Barbery - Igelkottens elegans
* Susanna Alakoski - Svinalängorna
* Kiran Desai - Bittert arv
* Åsa Linderborg - Mig äger ingen
* Joyce Carol Oates - Djur
* Karen Blixen - Babettes Gästabud
* Samuel Beckett - Murphy
* Patrick Süskind - Parfymen
* Gao Xingjian - En ensam människas bibel
* Torgny Lindgren - Ormens väg på hälleberget
* Virginia Woolf - Mot fyren
* Françoise Sagan - Ett moln på min himmel
* Sadie Jones - Den utstötte

27 böcker blev lästa under årets tredje kvartal. Blandningen blev godkänd även detta kvartal:

8 klassiker/moderna klassiker
5 Nobelpristagare
1 seriebok
9 "världslitteratur" (utomeuropeisk, icke-anglosaxisk)

Under detta kvartal har vi i Jorden Runt-utmaningen rest till Asien, Oceanien, Sydamerika och Västidien. Vistelsen i Sydamerika och Västindien är de som varit mest givande för mig. Maryse Condés Färden genom mangroven inspirerade mig att köpa fler böcker av författaren, David Toscanas Den sista läsaren avnjöts både med allvar och fniss och mötet med Roberto Bolaños författarskap i Om natten om Chile är oförglömligt. Dessutom tyckte jag mycket om Nobelpristagarna Gabriel García Márquez och Patrick White.

Endast fyra svenska böcker blev lästa och här vill jag framhålla Mig äger ingen av Åsa Linderborg som, i genren moderna barndoms/uppväxtskildringar, är det bästa jag läst.

Under kvartalet läste jag dessutom ett par franska böcker som verkligen var positiva överraskningar. Igelkottens elegans av Muriel Barbery har välförtjänt blivit en storsäljare, men jag vill uppmana er att dessutom läsa Den röda soffan av Michèle Lesbre, den är en liten juvel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar