fredag 9 oktober 2009

Nobel-alfabetet - M

Välkomna till Nobel-alfabetet. Denna vecka är bokstaven M (givetvis).

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

1. När Herta Müller igår presenterades som ny Nobelpristagare, blev jag mycket glad. Jag läste hennes roman Hjärtdjur i våras och blev mycket tagen av den. Hjärtdjur speglar författarens upplevelser av hot, övervakning och repressalier på ett smärtsamt vackert sätt. Romanens fragmentariska, sönderslagna, sönderfallande sammanhang och den ibland svåråtkomliga symboliken åskådliggör hur ett långvarigt förtryck och rädsla påverkar människans sätt att tänka och uttrycka sig. Müller fick Nobelpriset 2009.

Akademiens motivering:

"som med poesins förtätning och prosans saklighet tecknar hemlöshetens landskap".

2. En författare som emellanåt nämns i Nobelprissammanhang, dock i alltför låg grad, är Alice Munro. Munro skriver företrädesvis noveller och tonfallet i dem präglas av svårfångad melankoli, stor närhet och realism. Den novellsamling jag läst, Kärlek, vänskap, hat, handlar om kvinnors liv, om kärlek, otrohet och hat. Novellerna speglar det oförutsägbara, det slumpmässiga, det mänskliga. På ett mycket begränsat sidantal porträtterar Munro sina huvudpersoner med sådan skärpa att man som läsare upplever dem som nära vänner, man engagerar sig i deras livsöden och blir delaktig i berättelserna.

Min motivering:

"för att i novellens begränsade form med skärpa genomlysa mänskliga relationer och livets oförutsägbarhet."


"Instruktioner"

I Nobel-alfabetet utmanas ni att besvara ett par frågor (eller rättare sagt uppmaningar) utifrån första bokstaven i en författares för- eller efternamn eller utifrån första bokstaven i en boktitel. Varje vecka kommer en ny bokstav att presenteras, men för att göra det lite mer oförutsägbart kommer bokstäverna inte att presenteras alfabetiskt. Det ställs inga krav att man ska ha läst författaren eller boken ifråga, man kan lika gärna skriva om författare/böcker man är nyfiken på.

När det gäller Nobelpristagarna är det givetvis Nobelpristagarna i litteratur som avses. När det gäller Nobelpriskandidaterna, dvs era förslag på kommande Nobelpristagare gäller i denna utmaning (liksom för Svenska Akademien) kriteriet att författaren skall vara nu levande. Det är således ingen idé att försöka med vare sig Kafka eller Astrid Lindgren, hur välförtjänt det än må vara. När det gäller era förslag på Nobelpristagare vill vi också få en liten motivering.

Svara gärna i egen blogg och lämna en kommentar så vi kan läsa om dina favoriter. Det går också bra att lämna svar direkt i kommentarerna. Låna gärna bilden, men var snäll och direktlänka inte.

Läs andra bloggares inlägg om

7 kommentarer:

  1. Det här var en rolig och lätt bokstav. Mitt bidrag finns på min sida.

    SvaraRadera
  2. Abbans - wordpress ligger nere så jag kommer inte åt att skriva något inlägg! - Men det kommer!

    SvaraRadera
  3. Nu är de på plats, mina M.

    SvaraRadera
  4. Hoppsan länken blev fel! Här är den rätta.

    Jag börjar bli tjatig!

    SvaraRadera
  5. Nu finns två författare i min blogg!

    Utan Müller dock, men jag ska läsa henne inte minst för att du är så överväldgad.

    SvaraRadera