fredag 30 oktober 2009

Nobel-alfabetet - R

Välkomna till Nobel-alfabetet. Denna vecka är bokstaven R.

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

1. Rudyard Kipling är en av de tidiga Nobelpristagarna, som jag måste erkänna att jag tyvärr inte läst. Att ha sett Disneys version om Mowgli tycker jag inte riktigt kan jämställas med att ha läst Djungelboken. Kipling är den yngste av Nobelpristagarna, han var ännu inte 42 år när han mottog priset. I min bokhylla står ett äldre exemplar av romanen Kim och Brombergs Nobelklassiker Just så-historier. Kipling fick Nobelpriset 1907.

Akademiens motivering:

"i betraktande av den iakttagelseförmåga, den ursprungliga inbillningskraft samt den manliga styrka i uppfattning och skildringskonst, som utmärka denna världsberömde författares skapelser".

2. Liksom Kipling föddes även Salman Rushdie i Bombay. Med sin genombrottsroman Midnattsbarnen har Rushdie vunnit både Booker-priset och det unika Best of the Booker-priset. Midnattsbarnen är en allegori över Indiens och Pakistans historia fylld av en härlig blandning av magi och realism. Romanen är en färgsprakande, fantasifull skröna fylld av underfundiga personbeskrivningar, dråpliga händelser och ett djupt allvar under all prakt.

Min motivering:

"för en infallsrikedom av sällan skådat slag, och en enorm berättarglädje."


"Instruktioner"

I Nobel-alfabetet utmanas ni att besvara ett par frågor (eller rättare sagt uppmaningar) utifrån första bokstaven i en författares för- eller efternamn eller utifrån första bokstaven i en boktitel. Varje vecka kommer en ny bokstav att presenteras, men för att göra det lite mer oförutsägbart kommer bokstäverna inte att presenteras alfabetiskt. Det ställs inga krav att man ska ha läst författaren eller boken ifråga, man kan lika gärna skriva om författare/böcker man är nyfiken på.

När det gäller Nobelpristagarna är det givetvis Nobelpristagarna i litteratur som avses. När det gäller Nobelpriskandidaterna, dvs era förslag på kommande Nobelpristagare gäller i denna utmaning (liksom för Svenska Akademien) kriteriet att författaren skall vara nu levande. Det är således ingen idé att försöka med vare sig Kafka eller Astrid Lindgren, hur välförtjänt det än må vara. När det gäller era förslag på Nobelpristagare vill vi också få en liten motivering.

Svara gärna i egen blogg och lämna en kommentar så vi kan läsa om dina favoriter. Det går också bra att lämna svar direkt i kommentarerna. Låna gärna bilden, men var snäll och direktlänka inte.

Läs andra bloggares inlägg om

7 kommentarer:

  1. Just-så-historier är riktigt roliga, så det tycker jag du ska iallafall bläddra igenom.

    Disneys Djungelboken har inte mycket gemensamt med Kiplings, mer än namnen och att de lånat/förvrängt några händelser. Bl.a. tycker jag det är sorgligt att Kiplings vishetslärare Baloo blivit en djungelclown i Disneyversionen.

    SvaraRadera
  2. Jag hittade två riktigt fantastiska människor på "R"!

    SvaraRadera
  3. Två ärr här.
    Den ene var visst inte så originell.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte gett upp Nobelalfabetet, men jag hinner bara skriva om det ganska tidigt om fredagsmornarna. Och vet jag inte vilken bokstav det blir då, så blir det inget skrivet. (Egentligen är det här alltså ett klagomål på att veckans bokstav inte ligger ute senast 7.30 på fredag morgon ;-) ). Ja, och så tappar man möjligen sugen lite lite grann just efter att priset delats ut.

    SvaraRadera
  5. Hehe, 07.30 är vi aldrig vakna i detta hus. Däremot kan jag förstå att ni tappat sugen lite efter prisutdelningen, så känner jag också.

    SvaraRadera
  6. Lyran: Jag har insett att det nog är så. Med 7.30 alltså. Jag är inte heller vaken då, men jag försöker äta frukost i alla fall (lite komplicerat är det vissa mornar, det ska jag erkänna).

    Egentligen har jag inte tappat sugen riktigt, utan det hela har dessutom de senaste veckorna sammanfallit med helger då jag i princip inte använt datorn alls. Och sen blir det måndag med tematrio.

    Men jag kommer absolut hänga på de tillfällen då det funkar, för jag gillar idén skarpt. (Och dessutom har jag för mig att jag brasklappade en del från början med att jag inte alltid skulle kunna hänga på.)

    SvaraRadera