fredag 2 oktober 2009

Nobel-alfabetet - T

Välkomna till Nobel-alfabetet. Denna vecka är bokstaven T.

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

1. Toni Morrison är en av de mest populära och lästa Nobelpristagarna. Hennes Beloved/Älskade nämns ofta som favoritbok bland bokbloggare. Jag ska börja läsa denna bok någon av de närmaste dagarna. Det enda jag hittills läst av Toni Morrison är De blåaste ögonen, som jag tyckte var bra, men en aning rörig. Morrison fick Nobelpriset 1993.

Akademiens motivering:

"som genom en romankonst präglad av visionär kraft och poetisk pregnans levandegör en väsentlig sida av amerikansk verklighet."

2. Trots att många amerikaner nämns som tänkbara Nobelpristagare, är inte min favorit Anne Tyler bland dem. Men Akademien kan ju konsten att överraska ibland. Av Anne Tyler har jag läst Ett amatöräktenskap, Segla efter stjärnorna och Den andre brodern. Tylers romaner spänner ofta över flera generationer och de utspelas ofta i Baltimore, bland ganska udda människor.

Min motivering:

"för att på ett träffsäkert och kärleksfullt sätt skildra människors komplexa relationer och beteenden."


"Instruktioner"

I Nobel-alfabetet utmanas ni att besvara ett par frågor (eller rättare sagt uppmaningar) utifrån första bokstaven i en författares för- eller efternamn eller utifrån första bokstaven i en boktitel. Varje vecka kommer en ny bokstav att presenteras, men för att göra det lite mer oförutsägbart kommer bokstäverna inte att presenteras alfabetiskt. Det ställs inga krav att man ska ha läst författaren eller boken ifråga, man kan lika gärna skriva om författare/böcker man är nyfiken på.

När det gäller Nobelpristagarna är det givetvis Nobelpristagarna i litteratur som avses. När det gäller Nobelpriskandidaterna, dvs era förslag på kommande Nobelpristagare gäller i denna utmaning (liksom för Svenska Akademien) kriteriet att författaren skall vara nu levande. Det är således ingen idé att försöka med vare sig Kafka eller Astrid Lindgren, hur välförtjänt det än må vara. När det gäller era förslag på Nobelpristagare vill vi också få en liten motivering.

Svara gärna i egen blogg och lämna en kommentar så vi kan läsa om dina favoriter. Det går också bra att lämna svar direkt i kommentarerna. Låna gärna bilden, men var snäll och direktlänka inte.

Läs andra bloggares inlägg om

6 kommentarer:

  1. Men Lyran, nu tänker vi lika igen. Ska försöka komma på andra författare, annars får jag bli en härmapa denna veckan.

    SvaraRadera
  2. Det blev två poeter istället! Får spara Tyler och Toni till någon annan bokstav!

    SvaraRadera
  3. Inte svårt men uppfordrande - läs här

    SvaraRadera
  4. Mitt bidrag finns nu på min sida.

    SvaraRadera
  5. Mitt helt seriösa förslag finns här:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2009/10/nobelpris-till-lindgren.html

    SvaraRadera