fredag 16 oktober 2009

Nobel-alfabetet - U

Välkomna till Nobel-alfabetet. Denna vecka är bokstaven U.

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

1. Sigrid Undset har i sin trilogi om Kristin Lavransdotter skrivit en av historiens finaste kvinnoskildringar. Romanen utspelar sig på 1300-talet, men är ännu aktuell på många sätt. Detta är en roman som skildrar kvinnors tankar, känslor och erfarenheter. Här finns den passionerade kärleken, drömmar, ideal och svek. Och moderskapet med alla dess sorg- och glädjeämnen. Undset fick Nobelpriset 1928.

Akademiens motivering:

"förnämligast för hennes mäktiga skildringar ur Nordens medeltida liv".

2. Jag har en ny favoritförfattare, som jag hoppas ska få Nobelpriset i framtiden. Det är dessutom snart tid för en nordbo igen, eller hur? Liksom Undset är detta en norrman och han har skrivit en fin roman med titeln Ut och stjäla hästar. Författaren är givetvis Per Petterson och romanen gestaltar människans ensamhet, hur man obevekligen präglas av barndomshändelser och kärleken till en far. Språket är vackert, stämningen lågmäld och melankolisk och miljöskildringarna sensuella.

Min motivering:

"för en fin gestaltning av barnets idealiserade föreställningar och den gamles stoiska acceptans av livets villkor."


"Instruktioner"

I Nobel-alfabetet utmanas ni att besvara ett par frågor (eller rättare sagt uppmaningar) utifrån första bokstaven i en författares för- eller efternamn eller utifrån första bokstaven i en boktitel. Varje vecka kommer en ny bokstav att presenteras, men för att göra det lite mer oförutsägbart kommer bokstäverna inte att presenteras alfabetiskt. Det ställs inga krav att man ska ha läst författaren eller boken ifråga, man kan lika gärna skriva om författare/böcker man är nyfiken på.

När det gäller Nobelpristagarna är det givetvis Nobelpristagarna i litteratur som avses. När det gäller Nobelpriskandidaterna, dvs era förslag på kommande Nobelpristagare gäller i denna utmaning (liksom för Svenska Akademien) kriteriet att författaren skall vara nu levande. Det är således ingen idé att försöka med vare sig Kafka eller Astrid Lindgren, hur välförtjänt det än må vara. När det gäller era förslag på Nobelpristagare vill vi också få en liten motivering.

Svara gärna i egen blogg och lämna en kommentar så vi kan läsa om dina favoriter. Det går också bra att lämna svar direkt i kommentarerna. Låna gärna bilden, men var snäll och direktlänka inte.

Läs andra bloggares inlägg om

5 kommentarer:

  1. Jag har bara en författare på U i min bokhylla. Och henne har jag ännu inte läst.
    U i alla fall (titlar är lite lättare).

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort mitt bidrag och det var inte lätt denna vecka.

    SvaraRadera
  3. Nu är mitt bidrag klart. Fortsätter min lyrikfixering!

    SvaraRadera
  4. Mitt bidrag finns på min blogg.

    SvaraRadera
  5. Jag passar den här veckan - Sigrid Undset är ju en riktig berättare. Men det vet ni andra också. Och sen tog det stopp. U är ingen vanlig bokstav i början på ord.

    SvaraRadera