tisdag 6 oktober 2009

Reselektyr - tips önskas

Reslusten tycks inte ha avtagit så vi ger oss väl iväg på en ny långresa. Jag vill därför gärna ha lite tips från er om litteratur. Jag har sammanställt en lista för en Jorden Runt-resa, men känner mig inte riktigt nöjd med alla bokval. Jag skulle gärna vilja ha tips på någon intressant finsk bok. Eftersom de andra författarna på resetappen är män, skulle jag gärna vilja får tips på en kvinnlig författare. Kan Monika Fagerholm räknas som finska?

I Asien blir möjligen en del av länderna samma som under förra resan. Men, jag vill gärna ha tips på bra böcker från området. Även när det gäller Oceanien vill jag gärna ha tips. Jag fick flera bra tips förra gången, men en del av böckerna finns tyvärr inte översatta.

Jag försöker blanda män och kvinnor, har med någon/några novellsamlingar, en del Nobelpristagare, något som kanske är lite krävande, annat som förhoppningsvis är mer lättillgängligt, det mesta går att köpa, men en del får lånas eller köpas på antikvariat.

16 kommentarer:

  1. Du kan definitvt se Monika Fagerholm som en finsk författare, även om hon skriver på svenska. Jag tycker att de finlandssvenska författarna ger utblick till en annan kultur, alldeles oavsett språket. En annan väldigt bra finlandssvensk författare är Kjell Westö. Jag skulle rekommendera Vådan av att vara Skrake.
    En finsk författare som jag gillar är Anja Snellman. Jag har inte läst Sofia Oksanen eller Johanna Sinisalo, men jag känner många som gillar dem mycket. Bokhora har också en litteraturcirkel tillsammans med det finlandssvenska förlaget söderströms http://www.soderstrom.fi/CircleList.php

    Jag kan verkligen rekommendera ett stopp i Finland. För mig var det verkligen en ögonöppnare och något väldigt berikande när min halvfinska kompis fick mig att börja läsa finlandssvensk och finsk litteratur.

    SvaraRadera
  2. Jag är nyfiken på finskan Sofi Oskanen. Sen är väl Mirja Unge finska? Fler borde upptäcka henne.

    SvaraRadera
  3. Borde kollat innan jag skrev, Mirja Unge är inte alls finska. Men Oskanen är.

    SvaraRadera
  4. Stalins kossor! vilken häftig titel, visst har väl ngn bloggare skrivit om denna bok? Jag ska söka lite.

    SvaraRadera
  5. Japp, som jag misstänkte var det hos Bikmania jag läst om boken och den ligger bra till, tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Och glöm inte Annika Korpi!

    SvaraRadera
  7. Lättsamma deckare skriver ju Leena Lehtolainen med en kvinnlig huvudroll..

    SvaraRadera
  8. Hur är det med Eeva Kilpi, hon skriver inte bara lyrik (tror jag...)
    Gällande Afrika så har jag länge tänkt läsa Ben Okri, men inte riktigt kommit mig för det. Tycker även att Djebar verkar spännande. Shute i Australien är också ett säkert kort.

    SvaraRadera
  9. Tack så mycket för alla tips, listan börjar se komplett ut nu.

    SvaraRadera
  10. Jag har skrivit om Oksanens Stalins kossor nyligen:
    http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/09/15/stalins-kossor-ar-en-valdigt-bra-titel/

    och det var Kajsa som lockade mig att göra det:
    http://fridayforever.blogg.se/2009/april/oversatt-oksanen-for-bovelen.html?_tmp=0859fd21a2a47fa7ddb07299a20a8c2ca248ac25

    SvaraRadera
  11. Det där ser inte riktigt komplett ut. Man kan gå till We tell ourselves stories in order to survive och söka på Oksanen.

    SvaraRadera
  12. Oksanen har hamnat på min lista :-)

    SvaraRadera
  13. Åh, sofie oksanen ligger i min läsasnarthög, är sugen på både baby jane och stalins kossor. Tove Jansson, räknas hon som finsk eller svensk...? annars har jag hört att hennes vuxenböcker är riktigt bra. Jag äger några av dem, men har ännu inte läst dem. någon annan kommenterade med ett afrikanskt tips, vet inte om du vill ha det, men ett nordafrikanskt tips är "ingen i världen" av Hisham Matar (tror jag han stavas). Den är väldigt intressant.

    SvaraRadera
  14. "Stalins kossor" rekommenderas. Men jag håller även med anna n om Anja Snellman. Missa för allt i världen inte henne. Min favorit är hennes "Rädslans geografi" (som kuriosa kan nämnas att IKEA i Malmö är innehavare av högvis med exemplar av just denna bok. Den används som utfyllnad i var och varannan bokhylla där ...).

    Vera

    SvaraRadera
  15. Åh, en ny resa, jag är med!
    Det är mycket nu så jag ligger lite efter med bloggläsandet. Det är därför jag reagerar så sent på resandet.
    Har dock inga författarförslag direkt...

    SvaraRadera
  16. Du skrev att du ville ha förslag på en kvinnlig finsk författare. Den jag spontant kommer att tänka på är Märta Tikkanen. Romanen "Män kan inte våldtas" är väl hennes mest kända.
    Förslag på andra finska författare, om än män, är redan nämnda och min personliga favorit Kjell Westö som är känd för sina generationsromaner och Helsingforsskildringar.
    Mika Waltari, troligen Finlands mest kända författare bör väl nämnas samt Aarto Paasilinna vars böcker genomsyras av en naiv, satirisk och ironisk humor. Rekommenderar exempelvis "Kollektivt självmord".

    SvaraRadera