måndag 12 oktober 2009

Tematrio - Kina

Den 1/10 var det Kinas nationaldag, men här på bloggen missades detta p g a att allt fokus var på Nobelpriset. Men, bättre sent än aldrig; denna veckas Tematrio handlar således om kinesisk litteratur.


Berätta om tre böcker/romaner/texter skrivna av kinesiska författare eller som utspelar sig i Kina!


Jag väljer att helt fokusera på barnböcker denna vecka.

1. Mina i Kina av Anna Höglund är en liten söt, men även allvarlig bok som handlar om att söka sin identitet och hitta sin egen plats i världen. Björnen Mina hittar en bok och läser om livet i det gamla Kina och känner att hon bara måste åka dit. Men när hon kommer till Kina är det inte riktigt som hon tänkt sig... Det här är en mycket fin bok som rymmer oerhört många kloka insikter om livets och kärlekens villkor.

2. Den magiska penseln av Julia Donaldson med illustrationer av Joel Stewart är en mycket vacker, poetisk saga skriven på rim. Den handlar om flickan Shen, som en dag får en magisk pensel av en gammal man. Med den blir allt hon målar verkligt. Som i alla klassiska sagor förmedlas att barns list kan övervinna de vuxnas makt. Berättelsen åskådliggör också skapandets och konstens inneboende styrka.

3. Det var en gång en snövit björn av Margaret Greaves med illustrationer av Beverly Gooding är ursprungligen en mycket vacker, sorglig kinesisk legend. Berättelsen handlar om hur de vita pandorna fick sina svarta fläckar, om osjälvisk kärlek och vänskap. Boken rekommenderas för lite äldre barn, som inledning till ett samtal om döden.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

13 kommentarer:

  1. Själv hade jag kinesiskt tema den förste: 10 bra kinesiska böcker.
    Men tre till kan jag nog få ihop.

    SvaraRadera
  2. Veckans tematrio i min version finns på min blogg nu.

    SvaraRadera
  3. Jag har med lite tur och kreativitet fått ihop en trio.

    SvaraRadera
  4. Nu finns en tematrio på plats hos mig.

    SvaraRadera
  5. Ack så svårt. Mitt försök finns dock här:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2009/10/med-ett-skohorn-till-kina.html

    SvaraRadera
  6. Sanslöst att ingen har nämnt den! Jag tar härmed skadan igen med råge i denna trio:

    1. Willy Kyrklund: Mästaren Ma
    2. Willy Kyrklund: Mästaren Ma
    3. Willy Kyrklund: Mästaren Ma

    SvaraRadera
  7. Vad roligt, dessa tre har jag läst och tyckte mycket om. Ska klura lite så får vi se om det dyker upp en trio hos mig med..

    SvaraRadera
  8. Oj! Länge sen jag gjorde en trio, så nu är det väl dags igen!

    1 - Jung Chang Wild Swans: En bok jag alltid rekommenderar, eftersom den skildrar den senare delen av Kinas historia på ett så suveränt sätt! Tre generationer kinesiska kvinnor med vitt skilda erfarenheter. Mormor var konkubin åt en kinesisk krigsherre, mamma blev kommunistisk partiarbetare och dottern (Jung Chang själv) kom att fly till väst och bli intellektuell akademiker. En biografisk skildring som slår det mesta!

    2 - Amy Tan Joy Luck Club: Skildrar också de skilda erfarenheterna mellan olika generationers kvinnor. I det här fallet är mammorna utvandrade till USA och deras döttrar uppväxta där.

    3 - Catarina Lilliehöök Mei Wenti! Inga problem: Är skriven av en svenska som flyttar till Peking, bosätter sig i hutongerna och pluggar kinesiska. Kina sett genom svenska ögon. Superintressant för den som vill läsa om hur lika och olika vi är!

    SvaraRadera
  9. Mästaren Ma är noterad Johannes.

    Mei Wenti står i min bokhylla och väntar, Titti.

    SvaraRadera
  10. Ojoj vilken svårt tematrio den här gången, i alla fall för mig som inser att jag knappt har läst kinesiska böcker alls när jag börjar fundera på saken.. Här är ett försök:

    http://kerstinydrefors.blogg.se/2009/october/tematrio-kina.html

    SvaraRadera
  11. Hela min blogg får vara mitt bidrag till temat...

    SvaraRadera