måndag 19 oktober 2009

Tematrio - Omslag


Den senaste tiden har jag vid upprepade tillfällen blivit påmind om att böcker inte bara har ett innehåll, utan även ett yttre. Därför tycker jag att detta med bokomslag kan vara ett intressant tema denna vecka.


Berätta om (och visa gärna bild på) tre bokomslag som du tycker är värda att titta lite extra på, kanske för att de väl passar innehållet, är vackra eller fula.


1. I romanen Stilla av Ying Chen skärskådas ett dödsdömd (?) relation mellan en man och en kvinna. De livlösa grenarna som sticker upp ur ett stelfruset snölandskap passar perfekt som illustration.

2. I Bittert arv av Kiran Desai finns det myller av dofter, färger, ljud och excentriska personer jag kommit att förknippa med indisk litteratur. Omslaget i dess klara, starka färger förstärker det "exotiska" innehållet.

3. Joanna Trollope skriver ganska lättsmälta kärleksromaner, som utspelar sig på den engelska landsbygden. Omslag i pastellfärger med impressionistiska målningar matchar innehållet fint.


15 kommentarer:

  1. Första gången jag svarar först tror jag (: Nu är min trio uppe i min blogg.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Först av allt vill jag bara säga ärligt, att:
    Ja, detta är en reklam-kommentar, och ifall jag på något sätt gjort dig arg på grund av det, så ber jag om ursäkt!

    Vi har nämligen en tävling i vår blogg, där man kan vinna ett presentkort från http://www.solentro.se på 500kr i 5 veckor.
    Varje vecka drar vi en ny vinnare! Solentro är en hemsida där man kan göra sin egen bok!
    Vi går genom listan på 'Litteraturbloggar' via 'Bloglovin'. Därför får du som litteraturblogg denna lilla reklam från oss!

    Vi driver en twilightblogg, och om du gillar böckerna är det ju superkul, men denna tävling är bredare än så!
    vi vill nå ut till andra läsare, blivande författare eller poeter! Författande är det somdrivit oss till att starta denna bloggen, och tack vare böckerna hade inte vi varit något.
    Så denna tävling är ett stort tack till alla läsare, där vi kan ge tillbaka och kanske upptäcka en ny blivande bestseller?

    Tävlingen hittar du här:
    http://www.thetwilightsaga.se/gor-en-egen-bok/

    mvh Kinga Dukaj
    Admin och designansvarig på
    http://www.thetwilightsaga.se/

    SvaraRadera
  3. Her er mitt bidrag til ukens tematrio. Veldig artig tema du har valgt :)

    SvaraRadera
  4. Och här är mitt bidrag.

    SvaraRadera
  5. Så, nu har också jag en trio uppe!

    SvaraRadera
  6. Nu är min trio uppe också, här:

    http://kerstinydrefors.blogg.se/2009/october/tematrio-omslag-1.html

    SvaraRadera
  7. Jag skrev om snygga omslag för någon månad sen, så jag recyclar mig själv bara. Gick snabbt att blogga idag :-)

    SvaraRadera
  8. Omsider er min tematrio også på plass!

    SvaraRadera
  9. Lite sent, men här är min trio:

    http://illusionernasblogg.blogspot.com/2009/10/teamtrio-omslag.html

    SvaraRadera