tisdag 10 november 2009

The Reader

The Reader utspelar sig i Västtyskland efter andra världskrigets slut och vi får följa huvudpersonen Michael Berg under olika tidsperioder i livet. Som 15-åring träffar han av en slump den vackra, äldre spårvagnskonduktören Hanna. De inleder ett kärleksförhållande som innehåller lika delar sex och litteratur. Hanna vill att Michael ska läsa för henne varje gång de träffas och detta blir ett stående inslag i deras relation. Så småningom tar deras relation abrupt slut. Ett tiotal år senare stöter Michael åter på Hanna, denna gång är han juridikstudent och hon är anklagad för att ha begått krigsbrott som läger vakt. Michael börjar förstå att allt inte är som det verkar, men vet inte vad han ska göra i situationen.

Det här är en mycket fin film som inte på något sätt förenklar eller förskönar. Kate Winslet är oerhört bra i rollen som den komplicerade Hanna och intrigen är fängslande. Filmen baseras på romanen Högläsaren av Bernhard Schlink och jag kan tänka mig att berättelsen är ännu bättre i bokform.

2 kommentarer:

  1. Jag såg faktiskt också den här filmen i förra veckan, och tyckte den var väldigt väldigt bra (men jag vet nuförtiden aldrig om filmer verkligen är bra, eller om jag tycker de filmer jag ser är bra bara för att jag hinner se så få). Jag har inte heller läst boken, fastän den stått i tio år i vår gemensamma bokhylla. Antagligen är det för att den är på "fel" språk, och det har inte blivit av att skaffa den på något språk som jag läser lite lättare.

    Just nu tror jag jag ska vänta ett tag, och inte läsa den alltför nära inpå filmen. Men jag vill också läsa så småningom. En del saker är ändrade, enligt sambon som faktiskt läst boken, men han kommer inte ihåg vad. Hursom så kan både den bästa film och bok skämmas av att man tycker att den andra versionen är "bättre", så jag avvaktar ett tag.

    Men visst var Winslet fullkomligt fantastisk!!!

    SvaraRadera