torsdag 10 december 2009

Bokfrågornas ABC - C

Nu är det dags för bokstaven C i Lilla O:s utmaning.

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?
Min uppfattning är att chick-lit ger underhållning för stunden. Ibland finns även allvarliga teman invävda i berättelserna, men de avhandlas inte i egentlig mening. Marian Keyes har t ex skrivit om både förlossningsdepression och missbruk, men inte fördjupat sig i de ämnena. Jag har läst lite chick-lit, bl a ett par böcker om Bridget Jones och några av Keyes. Jag slutade läsa dem definitivt när Keyes i någon av sina romaner beskriver vikten av att bleka vissa kroppsöppningar, som till naturen är såväl bruna som dolda. Jag insåg då att jag inte kunde uppamma något intresse för personerna eller miljöerna i den här genren. Jag är dessutom såpass gammal att jag hellre skulle läsa Barbara Cartland.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
Allt går sönder skildrar hur den traditionella stamkulturen slås sönder av de vitas kolonisation. Boken berättar om många intressanta ceremonier hos igbofolket.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?
Bland de moderna anti-hjältarna är jag mycket förtjust i Håkan Nessers senaste poliskommisarie (?) Gunnar Barbarotti. Men den störste anti-hjälten är Voltaires Candide.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!
"Och så blev hans hjärna på grund av överdrivet läsande och brist på sömn så torr och ihopskrumpen att han till slut blev helt från vettet." av Cervantes.

2 kommentarer:

  1. Bleka? Hjälp. Jag brukar återvända till chic-lit när jag är inne i en trög läsperiod och hjärnan inte riktigt hänger med. Då fyller enkla böcker en viktig funktion.

    Vi får väl akta så att den inte skrumpnar ihop, hjärnan alltså.

    SvaraRadera
  2. Just det, bleka! Jag gillar deckare när hjärnan är lite sliten och t ex Maeve Binchy och Joanna Trollope.

    SvaraRadera