fredag 15 januari 2010

Bokfrågornas ABC - H

Nu är det dags för bokstaven H i Lilla O:s utmaning.

Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?
Flickan med det enkla ursprunget, Hilma, i romanen När man skjuter arbetare, av Kerstin Thorvall, tycker jag mycket om. Hilma är inledningsvis något naiv, men utvecklas till en huvudperson med mycket stark integritet.

Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?
Vi håller oss till H även i svaren så jag svarat givetvis greve Carl Gustaf Gilbert Hamilton, alias Coq Rouge. Guillou blandar satirisk samhällskritik med spännande action på ett lysande sätt.

Och den ultimata hjältinnan?
Den ultimata hjältinnan är faktiskt inte en huvudperson i en bok, hon är författare. Mahasweta Devi ger röst åt de som annars inte skulle höras, de allra fattigaste och mest utsatta, kvinnorna och de kastlösa. Hon beskriver ett ohyggligt förtryck, men också mod och list i kampen mot förtryckarna.

Vilken är den bästa historiska roman du läst?
För en gångs skull kändes svaret rätt givet. Jag tycker att Vibeke Olssons släktkrönika om Callistrate och den vanföra dottern Sabina, som utspelar sig i det antika Romarriket är helt enastående.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker om Vibeke Olsson, men har inte vågat mig på den här serien. Kanske ska göra det trots min rädsla för historiska romaner...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den här serien är otroligt bra, har läst hela 3 ggr. Läs den!

    SvaraRadera