söndag 17 januari 2010

Nobel-alfabetet - V

Välkomna till Nobel-alfabetet. Denna vecka är bokstaven V.

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

1. V.S. Naipaul är en Nobelpristagare jag inte läst något av och inte heller läst så mycket om. En av hans äldsta romaner, Ett hus åt Mr Biswas, verkar mycket intressant, den ska jag försöka få tag på. Berätta gärna i kommentarerna om ni läst något av Naipaul och ge mig lite tips.

Naipaul fick Nobelpriset 2001.

Akademiens motivering:

"att ha förenat lyhört berättande och omutlig iakttagelse i verk som dömer oss att se den bortträngda historiens närvaro."


2. Sju stenar till den otrogna hustrun av Vénus Khoury-Ghata handlar om kvinnors utsatthet och komplicerade möten mellan skilda kulturer. I en liten, avlägsen by vid öknens rand väntar den gravida trebarnsmamman Noor på sitt straff, hon är skyldig till äktenskapsbrott och dömd att stenas till döds. Till byn anländer en fransyska, som själv blivit övergiven i samband med en otrohetsaffär. Fransyskan/främlingskan blir mycket engagerad i Noors öde och försöker förändra situation. Mycket vacker skildring av ett vedervärdigt förtryck.

Min motivering:

"för en poetiskt vacker skildring av kvinnans utsatthet i såväl traditionell, som modern kultur."


"Instruktioner"

I Nobel-alfabetet utmanas ni att besvara ett par frågor (eller rättare sagt uppmaningar) utifrån första bokstaven i en författares för- eller efternamn eller utifrån första bokstaven i en boktitel. Varje vecka kommer en ny bokstav att presenteras, men för att göra det lite mer oförutsägbart kommer bokstäverna inte att presenteras alfabetiskt. Det ställs inga krav att man ska ha läst författaren eller boken ifråga, man kan lika gärna skriva om författare/böcker man är nyfiken på.

När det gäller Nobelpristagarna är det givetvis Nobelpristagarna i litteratur som avses. När det gäller Nobelpriskandidaterna, dvs era förslag på kommande Nobelpristagare gäller i denna utmaning (liksom för Svenska Akademien) kriteriet att författaren skall vara nu levande. Det är således ingen idé att försöka med vare sig Kafka eller Astrid Lindgren, hur välförtjänt det än må vara. När det gäller era förslag på Nobelpristagare vill vi också få en liten motivering.

Svara gärna i egen blogg och lämna en kommentar så vi kan läsa om dina favoriter. Det går också bra att lämna svar direkt i kommentarerna. Låna gärna bilden, men var snäll och direktlänka inte.

Läs andra bloggares inlägg om

5 kommentarer:

  1. Du er tildelt en "award" på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Geir, jag kommer och hämtar mitt pris i eftermiddag :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har lagt upp mitt Nobel-val. "V" var inte någon alldeles lätt bokstav....

    SvaraRadera
  4. Bättre sent än aldrig, nu finns V hos mig.

    SvaraRadera