måndag 1 februari 2010

Tematrio - Olästa klassiker

Det blev ett lite udda tema idag eftersom trion handlar om olästa böcker. Men vi har nog alla tankar och planer på att läsa vissa klassiker, det har bara inte blivit av - ännu. Så berätta om 3 klassiker ni planerar eller åtminstone funderar på att läsa?

1. På spaning efter den tid som flytt av Proust. Detta är möjligen romanernas Roman med stort R. Fast egentligen är det en romansvit om sju verk. Jag tvivlar på att jag kommer att läsa hela, men någon del ska det väl ändå bli. Om jag förstått saken rätt är romanens styrka dess fantastiska språk.

2. Anna Karenina av Tolstoj har jag faktiskt lust att läsa och jag har den dessutom i bokhyllan. Romanen handlar om den gifta Anna Kareninas passionerade och olyckliga kärlekshistoria med officeren Vronskij.

3. Madame Bovary av Flaubert. Madamen finns numer i min bokhylla så förr eller senare ska hon bli läst. Tyvärr började jag läsa denna bok när jag var alltför ung att förstå dess storhet och sedan har den aldrig blivit läst. Romanen handlar om den olyckligt gifta Emma som försöker berika sitt liv med olika älskare.


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

21 kommentarer:

  1. Har läst Swanns värld, men var inte direkt såld. Anna Karenina älskar jag, men Madame Bovary läste jag som du när jag var för ung och kom inte heller igenom den. Inte jättesugen nu heller, men kanske blir det tid för den också.

    Nu ska jag klura på min egna trio. Återkommer.

    SvaraRadera
  2. Den här trion var riktigt skoj. Var bara tvungen att svara på den.

    SvaraRadera
  3. Jag var också ganska ung när jag läste Madame Bovary, men jag tror inte att jag hade gillat den bättre idag. :/ Den berörde mig tyvärr inte alls. Proust och Tolstoj är jag lite nyfiken på dock... Får se när jag tar mig tid. Så mycket böcker, så lite tid...

    SvaraRadera
  4. Har läst alla i din trio, kanske var jag också för ung för Madame Bovary för jag tyckte att den var fasligt dravlig. Anna Kareninan gillade jag och På spaning, som jag skrivit tidigare, ÄR romanen med stort R!

    SvaraRadera
  5. Nu är min tematrio också färdig!

    SvaraRadera
  6. Ja, Anna Karenina vill jag också läsa, men jag har några som kvalar högre upp på listan.
    Problemet med flera klassiker för mig var att jag läste dem som ett "måste" i skolan och då jag kanske egentligen var för ung.

    SvaraRadera
  7. Her mit bud: http://sorensbogblog.blogspot.com/2010/02/ulste-klassikere.html

    SvaraRadera
  8. Jag har läst första delen i På Spaning efter den tid som flytt, Swanns värld, och jag kommer nog inte läsa hela serien. Precis som Lilla O var inte jag heller direkt såld på den.

    Min tematrio är klar, här:

    http://kerstinydrefors.blogg.se/2010/february/tematrio-olasta-klassiker.html

    SvaraRadera
  9. Den här tematrion borde ju vara min paradgren, faktiskt. Bidraget känns dock lite modest, men finns att läsa här:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2010/02/alla-kretensare-ljuger.html

    SvaraRadera
  10. Nu ligger min tematrio på plats.

    SvaraRadera
  11. Nu finns min tematrio på bloggen - flera olästa klassiker har vi faktiskt gemensamt, får se vem som hinner först...

    SvaraRadera
  12. Og jeg har lagt ut min tematrio her: http://karinleser.blogspot.com/2010/02/tematrio-ulest-klassikere.html

    SvaraRadera
  13. Tre olästa från mig också!

    SvaraRadera
  14. Madame Bovary är en favorit. Läs den!

    Marie

    SvaraRadera
  15. Och nu har jag för första gången gjort en egen trio!

    Marie

    SvaraRadera
  16. Sådär ja, nu har även jag gjort en tematrio. Det var faktiskt ett väldigt intressant ämne denna gång :)

    SvaraRadera
  17. http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=5-TYPE=blogg-bi=136,00.html?bin=17001

    SvaraRadera