lördag 10 april 2010

Kerstin Thorvall

Kerstin Thorvalls död är den första nyhet jag hör denna morgon och det är en nyhet som berör mig. Jag minns Kerstin Thorvall för att hon vågade vara mycket ärlig, privat och självutlämnande långt innan detta var på modet. Hon var en egensinnig kvinna med ett stort mod - och kanske också en stor portion rädsla. Mitt starkaste minne hör samman med den fantastiska romanen När man skjuter arbetare, som jag läste så sent som i fjol. Det här är en oerhört vacker, gripande berättelse om komplicerad kärlek och ett dokument över den tid då arbetare sköts. Jag tyckte så mycket om romanen att jag nominerade den bland mina tio förslag till en svensk 100-lista över de mest älskade svenska böckerna. Läs mer om Kerstin Thorvall i DN och SvD.

3 kommentarer:

  1. Jag träffade Kerstin Torvall på en skrivarcirkel en gång. Hon var mycket mycket sympatisk. Dessutom är hon en bra författare.

    - Peter Ingestad, Solna

    SvaraRadera
  2. Har hittat otaliga kvinnor i bloggvärlden som hyllar Kerstin Thorvall men hittills bara två män. Får hoppas fler män får upp ögonen för henne. Och unga tjejer som missat henne. Nåt annat än chicklit, deckare och "en sann berättelse byggd på en verklig händelse". Hela Kerstin Thorvalls författarskap byggde på sanna berättelser om verkliga händelser. Därför är det så oerhört att ta in att hon är borta.

    SvaraRadera
  3. Kerstin. Vad ledsen jag blev när jag hörde att hon gått bort. Hon har betytt oerhört mycket för mig. REtt fantastiskt författarskap!

    SvaraRadera