fredag 21 maj 2010

Helt apropå

Apropå det fina inslaget om Virginia Woolfs trädgård i senaste Vi Läser, vill jag passa på att visa lite bilder från väninnan Vita Sackville-Wests och dennes make Harold Nicolsons underbara skapelse, Sissinghurst Garden. Då paret köpte Sissinghurst, resterna av en medeltida anläggning med vallgrav, låg trädgården i ruiner. Vita lade beslag på tornhuset, medan Harold fick hålla till godo med ett arbetsrum i The South Cottage. De två barnen installerades tillsammans med hushållerskan i ett annat hus, The Priest's House. Trädgården växte sedan fram i etapper och den speglar både Vitas och Harlolds personligheter. Trädgården innehåller mängder av underbara, väldoftande gammaldags rosor, spiror och liljor. Mest känd är trädgården för dess vita avdelning, Vita ville gärna ha en vit avdelning eftersom vita blommor lyser så vackert i skymningen. Inramad av Harolds geometriska buxbom är Vitas vita rosor, klematis och kamelior underbart vackra. Tyvärr gör inte mina bilder trädgården rättvisa, för att uppleva trädgårdens skönhet måste man även känna de ljuvliga dofterna. Ett besök rekommenderas.









6 kommentarer:

  1. Det ser verkligen otroligt vacker ut och jag kan tänka mig hur underbart det vore att strosa runt där i verkligheten. *drömmer mig bort en stund*

    SvaraRadera
  2. Vilken perfekt start på min läsardag - började morgonen med de första sidorna i Orlando som tillägnats och inspirerats av just Vita Sackville-West. TACK!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du varit där. Jag bor inte så långt i från, fast det är stört omöjligt att ta sig dit utan bil - och kör gör jag INTE på vänstra sidan om vägen.

    (Om du har lust har jag två äldre inlägg om just Vita, Harold och trädgården här: http://utanpunkt.blogspot.com/search/label/Personer%3A%20Vita%20Sackville-West)

    SvaraRadera
  4. Tackar :-) Jag ska kika in till dig Nilla.

    SvaraRadera