måndag 12 juli 2010

Tematrio - Vive la France!

VM är slut för denna gång och jag har inte läst nog med spanska författare att köra en spansk tematrio. Men Frankrikes nationaldag infaller denna vecka (14 juli) det är värt att uppmärksammas (igen). Berätta om tre franska romaner eller författare!


1.Främlingen av Albert Camus: "Idag dog mamma. Eller kanske igår; jag vet inte." Så inleds denna berömda kortroman, som skildrar en liknöjd ung mans närmast slumpartade väg till giljotinen. Romanen gestaltar den likgiltighet och normlöshet som präglar en ung människa, som alienerats från allt och alla, inklusive sig själv. Oerhört skicklig skildring av ett liv utan mening.

2. Bonjour tristesse (Ett moln på min himmel) av Françoise Sagan handlar om ett sommarlov vid Rivieran. Här tillbringar den 17-åriga Cécile dagarna med att sola, bada och flirta med Cyril. Sedan modern dog har Cécile blivit faderns livskamrat. De roar sig och lever det ljuva livet. När en rival om fadern dyker upp fylls Cècile av ambivalenta känslor och utformar en intrikat och grym plan för att bli kvitt den nya kvinnan. Denna insiktsfulla och ärligt skärskådande roman skrev författaren vid 17 års ålder.

3. Igelkottens elegans av Muriel Barbery handlar om två mycket speciella huvudpersoner och om hur deras liv flätas samman. Renée är en hyperbegåvad och beläst portvakt i ett fashionabelt Parishus. Paloma är en brådmogen 12-åring, som är besviken på sin familj och på livet som helhet. Mellan Renée och Paloma utvecklas en vänskap som kommer att bli betydelsefull för dem båda. Romanen är förtjusande, charmerande, satirisk och hejdlöst underhållande.


"Instruktioner"

Låna gärna bilden om ni vill, men ladda upp den på egen eller er bloggvärds server. Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er!

11 kommentarer:

  1. Den här tematrion kommer jag att följa med intresse! Har inget att bidra med själv eftersom det lilla jag läst är sådant som alla andra också läst men vill gärna ha tips på fransk litteratur. Hoppas på många inlägg!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag svarat i min blogg. Kan man förresten få göra 2 tematrior? Kom på fler bra böcker.:)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag knåpat ihop tre franska böcker jag också.

    http://elilaserochskriver.wordpress.com/2010/07/12/tva-franska-forfattare-i-veckans-tematrio/

    SvaraRadera
  4. Man kan så klart göra hur många man vill :-)

    SvaraRadera
  5. Man kan så klart göra hur många man vill :-)

    SvaraRadera
  6. Mes trois:

    http://uppbokad.blogspot.com/2010/07/tematrio-frankrike.html

    SvaraRadera
  7. Jag måste verkligen läsa Igelkottens elegans. Jag har tänkt göra det så många gånger, men det har inte blivit av.. Kul tema den här veckan. Jag kom på massor av böcker, så det kändes faktiskt lite svårt att begränsa sig till tre böcker/författare.. :)

    SvaraRadera
  8. Även jag har kommit till skott.

    SvaraRadera
  9. Kunde inte hålla mig utan gjorde en trio iallafall. Verkligen kul tema detta, jag har fått många tips!

    SvaraRadera
  10. Nu har jag också skrivit en trio. :-D
    http://havsdjupens-sal.blogspot.com/2010/07/tematrio-vive-la-france.html

    SvaraRadera
  11. Bättre sent än aldrig, sägs det. Jag blev sugen på att vara med igen.

    SvaraRadera