fredag 3 september 2010

Livs levande läsare

Det senaste året har jag anfäktats av fantasier om att få träffa livs levande läsare. Det är förvisso kul att träffa läsare på nätet, men längtan efter levande-livet-möten finns ändå kvar. Därför blev jag jätteglad när jag fick klart för mig att Helena på Fiktiviteter bor i närheten. Dessutom visade det sig att våra barn är jämngamla. Efter några inledande svårigheter att få till en tid som passade oss båda, träffades vi i en lekpark i somras. Töserna fann varandra snabbt och lät oss mammor få vara ifred att prata böcker. Och det gjorde vi -- i flera timmar. Resultatet blev naturligtvis att vi började spåna kring en bokcirkel, även denna i levande livet.

Ganska snabbt frågade jag en bokbloggande väninna, Det mörka tornet om hon ville bokcirkla med oss. Det var hon så klart intresserad av. Hoppas nu att hon inte behöver arbeta så mycket, utan att hon kan ägna sig åt att läsa och cirkla.

Efter det lyckade mötet med Fiktiviteter bestämde jag mig för att försöka närma mig ytterligare en läsande människa, en människa jag inte alls känner. Friskt vågat o s v tänkte jag tidigare under veckan och knatade iväg till sjukhusbiblioteket på min arbetsplats, där således denna person arbetar. Och inte nog med att bibliotekarien Marie-Louise gillar att läsa, hon bloggar dessutom på Sjukhusbiblioteken i Värmland. Marie-Louise och jag hade genast en hel del att prata om och jag hoppas att hon kommer att vara med i vår bokcirkel. Dessutom har hon också en flicka som dottern nog gärna skulle vilja leka med.

Tänk att det finns så många livs levande läsare runtomkring bara man vågar börja prata lite. Nu kan vi kanske få ihop medlemmar till en hel bokcirkel :-)

Har ni andra som bor i mindre städer lyckats få kontakt med andra läsare? Ge mig i så fall gärna tips på hur man kan gå tillväga för att lokalisera dem?

3 kommentarer:

  1. Livs levande läsare... vad fint! Det är det roliga med författarbesök ibland, att man träffar dem, de livs levande läsarna!

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns ju dessutom livs levande författare ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag skapade ju en bokcirkel genom att lägga ut en efterlysning på bloggen - det är jag väldigt glad för för jag fick en hel drös med nya vänner på köpet!

    SvaraRadera