måndag 21 mars 2011

Världspoesidagen

Idag firas Världspoesidagen och jag tänkte överraska er genom att INTE bjuda på något av Fröding. Jag läste Här av Wisława Szymborska under vår resa i Östeuropa och fastnade för några av hennes dikter. Den som känns mest angelägen är Icke-läsning, det är en dikt som tyvärr gestaltar vår samtid. Jag hoppas att denna dikt kan få läsaren att slå av på takten och uppleva livet.

Icke-läsning

Köper man Prousts verk
får man ingen fjärrkontroll med sig från bokhandeln
man kan inte zappa
över till en fotbollsmatch
eller en frågesport och vinna en Volvo

Vi lever längre,
men mindre exakt,
i kortare meningar.

Vi reser fortare, oftare, längre bort,
fast i stället för minnen kommer vi hem med foton.
Här står jag med någon kille.
Det är visst mitt ex.
Här är alla nakna,
så det är väl på någon strand.

Sju band - gud bevare.
Kunde de inte ha sammanfattat, kortat,
eller visat det hela i bilder.
Det gick en TV-serie med Dockan
fast min svägerska säger att det var någon annan på P.

Och förresten, vad var han för en?
Han låg visst till sängs och skrev, år efter år,
papper efter papper
med hastighetsbegränsning.
Men vi kör på högsta växeln
och är – ta i trä - friska.


Fler som idag firar Världspoesidagen är Hermia och Ingrid.

Bokbabbel firar också - födelsedag - Grattis!

7 kommentarer:

  1. Vad roligt att du valt just den dikten! Den har reciterats hos Hermia också :) Och poeten har jag också börjat läsa. Bättre sen än aldrig...

    SvaraRadera
  2. Jag har än så länge bara läst del 1, de andra läser jag när jag gått i pension :-)

    SvaraRadera
  3. Jag ska ta mig an del 2 i sommar, det blir bra. Men poeten jag börjat läsa nu är kvinnan du citerar... Så oväntat enkel poesi, uttrycksfullt men alls inte så avancerat som jag inbillat mig.

    SvaraRadera
  4. Aha, jag trodde att du läst henne för länge sedan, jag tror att du läst allt jag gillar :-)

    SvaraRadera
  5. Haha, fast jag tänker ungefär detsamma om dig :)

    SvaraRadera
  6. Gillade den mycket! Blir sugen på att läsa mer av W. Szymborska :) Och på att åka tåg i Europa. Läsa på tåg... mmm....

    SvaraRadera