onsdag 27 april 2011

Efterkrigstidens största litterära skandal eller sanningar och lögner

 På Babelbloggen kan man läsa en kul story om efterkrigstidens största litterära skandal (!). Naturligtvis är Björn Ranelid inblandad, han är ju vår största litterära profil på många sätt. I vilket fall har han upptäckt man i en version av Nationalencyklopedin - NE - från 1993 kan läsa att "Hennes (Kristina Lugns) första roman, Du lilla solsken, utkom 1993." Fast denna roman har faktiskt aldrig publicerats. Skandal! I senare versioner av NE är raden överstruken eller struken.

Kristina Lugn förklarar skandalen på detta sätt: "Så här (illa) var det: jag berättade för min förläggare att jag höll på att skriva mina memoarer och att de heter Du lilla solsken. Förlaget frågade flera gånger om de kunde lita på att få manuset inom en kort tid. Lita på mig, sa jag. Och dessvärre gjorde de det och publicerade nyheten om memoarerna i sin katalog över höstens (eller vårens, jag minns inte, jag minns inte heller vilket år det var) böcker. Det är därifrån NE fått denna uppgift. Jag har bekänt och berättat detta många gånger i många sammanhang och i senare upplagor av NE är uppgiften borttagen. Jag håller fortfarande på med boken som fortfarande heter Du lilla solsken. Den är väldigt avslöjande."

Men kanske finns det fler vinklingar på detta, läs gärna rafflande avslöjanden i Nittonde stolen.

Själv har jag just gett Du lilla solsken +++++ på Boktipset, en självbiografisk roman som Lugn skrivit på sedan 1993 måste helt enkelt vara skandalöst BRA!

4 kommentarer:

  1. Tyckte att din betygsättning var det bästa

    SvaraRadera
  2. Undrar om fler kommer att betygssätta den ;-)

    SvaraRadera
  3. Man kan inget annat än älska Kristina Lugn!

    SvaraRadera
  4. Ha, vilken kul historia! :-)

    SvaraRadera