fredag 1 april 2011

Jorden Runt 3 - Asien

Dags att fara vidare österut, månadens resstopp gör vi i Indien, Pakistan och Vietnam. Hoppas att ni hittar en bok/böcker som passar er smak. Nedan finns korta beskrivningar av böckerna, de är som vanligt lånade från förlagen och bokhandeln.


 Båten av Nam Le (Vietnam)

Nam Les hyllade och prisbelönta novellsamling Båten tar oss från Colombias slum till Teherans gator; från New York City till Iowa City; från en liten fiskeby i Australien till ett fartyg på Sydkinesiska havet. Med hjälp av en mångfald av röster och perspektiv tar Le med oss till hjärtat av vad det innebär att vara människa, oavsett var i världen man befi nner sig. Båten är Nam Les uppmärksammade debut från 2008.

"Underbara noveller som gruffande och frustande drar fram över vår galna värld ... En fantastisk prestation. Nam Le träffar mitt i hjärtat, och det är en smärta som bränner sig fast."
Junot Díaz, författare till Oscar Wao's korta förunderliga liv.


Den ovillige fundamentalisten av Moshin Hamid (Pakistan)

Den unge pakistaniern Changez kom till USA som en mönsterimmigrant: elituniversitet, prestigejobb på Manhattan, en älskad flickvän och eleganta vänner. Men efter den 11 september förändras allt och Changez märker att det finns starkare band än pengar, makt och kanske till och med kärlek. Boken är berättad av Changez själv under en kväll på ett café i Lahore. Lyssnaren är amerikan, en besvärad och tyst åhörare. Boken är en modern Tusen och en natt där denna kvälls berättelse handlar om krafterna som kan få en ung, välutbildad och framgångsrik man att gå rakt in i religiös fundamentalism.

Höjdpunkten byggs upp med mästerlig kontrollerad ironi och spänning.
En enastående varningsberättelse, och en grym påminnelse om det pris som får betalas för etnisk profilering, bristande kommunikation och konfrontation.


De sex misstänkta av Vikas Swarup (Indien)

Det finns ett kastsystem även när det gäller mord. För sju år sedan mördade playboyen Vicky Rai bartendern Ruby Gill enbart för att hon vägrade servera honom en drink. Nu är Vicky Rai död, mördad ute på sitt lantställe under en fest där han firade att han blev frikänd för mordet på Ruby Gill. Polisen spärrar av brottsplatsen och kroppsvisiterar alla gäster. Sex stycken visar sig bära vapen och tas in för förhör. Vilka är dessa sex misstänkta? Och varför befann de sig på lantstället den kvällen?Genom detta invecklade mordmysterium ledsagas vi av Arun Advani, en undersökande journalist. Undan för undan nystas de sex misstänktas levnadsöden upp: en korrupt byråkrat som säger sig ha förvandlats till Mahatma Gandhi över en natt, en amerikansk turist som är upp över öronen förälskad i en indisk skådespelerska, en stammedlem ute efter att hämta hem den primitiva stammens heliga sten, en sexsymbol och Bollywoodskådespelerska med en skamlig hemlighet, en mobiltelefontjuv som drömmer om det stora klippet och en ärelysten politiker som är beredd att gå över lik för att nå sina mål. Det är omöjligt att avgöra vem som avlossade det dödande skottet.

Vikas Swarups hett efterlängtade andra roman har inspirerats av verkliga händelser och är både en rafflande bladvändare och en insiktsfull skildring av dagens Indien. Hans fantasifulla och mångfasetterade berättelse kommer att tillfredsställa alla läsare som uppskattade den hyllade debuten Vem vill bli miljardär? (Slumdog Millionaire). Den djärvt och knipslugt hopfogade romanen De sex misstänkta är ett verk av en mästerlig historieberättare.

11 kommentarer:

  1. roligt med ett nytt stopp, provar nog först med Den ovillige fundamentalisten.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  2. Tack för informationen!
    Jag hämtade igår ut ett paket från Bokus med "Den ovillige fundamentalisten" och "Båten". Börjar med Den ovillige... Ska först läsa klart "Bockfesten".
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Jag tog mig inte till Östeuropa förrän igår då jag skrev om Här, men jag är sugen på både Båten och De sex misstänkta. Den senare har ropat från hyllan ett bra tag.

    SvaraRadera
  4. Kul, kul med nya titlar. Indien är ett favvoland så jag börjar där!

    SvaraRadera
  5. Det här är så roligt :). Börjar resan med Den ovillige... kanske hinner jag med De sex misstänkta också.

    SvaraRadera
  6. Den ovillige fundamentalisten blev jag riktigt, riktigt nöjd med. Och jag gillar De sex misstänkta skarpt också. Dags för mig att läsa Båten.

    SvaraRadera
  7. Den ovillige läste jag 2008 men jag förstod inte alls bokens storhet då måste jag säga. Ingen omläsning nu alltså.
    Båten var jag tvungen läsa tidigare (kune inte vänta) och nu:
    De sex misstänkta!

    SvaraRadera
  8. Här är en bonusbok från Indien.

    http://mimmimarie.blogspot.com/2011/04/mr-alis-aktenskapsbyra-farahad-zama.html

    SvaraRadera
  9. Ytterligare en extra Indienbok på resan.
    http://mimmimarie.blogspot.com/2011/04/bort-bort-anjum-hasan.html

    SvaraRadera
  10. Intressant och kul! Jag tänkte läsa De sex misstänkta! :-D Recension på min blogg kommer så småningom!

    SvaraRadera
  11. Nu har jag läst Den ovillige fundamentalisten. Tack Lyran för att du tipsade om denna bok. Sååå bra.
    http://mimmimarie.blogspot.com/2011/04/den-ovillige-fundamentalisten-hamid.html

    SvaraRadera