måndag 18 april 2011

Tematrio - Påskkrim

På Påsk ska man läsa deckare, det har man gjort i vårt västra grannland sedan lång tid. Därför kommer här en repris av 2009 års Påsktematrio: Berätta om tre favoritdeckare! (Jag ska försöka hitta nya bland de böcker jag läst under de senaste åren.)

1. Mordbyn av Andrea Maria Schenkel utspelar sig Tyskland under efterkrigstiden. Livet har nätt och jämnt återgått till det nornala när en fasansfull händelse skakar om människorna i den lilla byn Einhausen. En dag kommer åttaåriga Marianne inte till skolan, vad har egentligen hänt på den avsides belägna gården Tannöd? Mardrömslik stämning, nervpirrande spänning.

2. Även Främlingen i huset av Sarah Waters utspelar sig efter andra världskriget, dock inte i Tyskland utan på engelska landsbygden. Vad har egentligen hänt med ägarna till Hundreds Hall, varför har godset fått förfalla så? Och vad kommer att ske med byns unge läkare när han blir indragen i familjen Ayres liv? Främlingen i huset är en spännande sträckläsare med genomtänkt intrig och nyanserade personbeskrivningar. Olycksbådande stämning och fantasieggande miljöbeskrivningar.

3. De sex misstänkta av Vikas Swarup inleds med följande minnesvärda meningar: "Alla dödsfall är inte jämlika. Det finns ett kastsystem även när det gäller mord." Romanen handlar om mordet på den inflytelserike industrimagnaten Vicky Rai, ett mord som äger rum då offret själv firar att han klarat sig undan straff för ett mord han begått. Det visar sig att sex av hans gäster bär vapen. Sammantaget är De sex misstänkta en spännande, klurig, intelligent, galghumoristisk, samhällskritisk mordgåta befolkad av ett myllrande persongalleri, berättad i ett rasande snabbt tempo.


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er. Lycka till!

9 kommentarer:

  1. Åh vad härligt, deckartrio passar mig som är en stor deckarfantast. Här är min trio:

    http://erikasbokprat.blogspot.com/2011/04/tematrio-paskkrim.html

    SvaraRadera
  2. Glömde säga Glad Påsk :)

    SvaraRadera
  3. Mitt inlägg är HÄR. Med ett dåligt norgeskämt på köpet.

    SvaraRadera
  4. Nå er en tematrio på plass!

    http://anitabs.blogspot.com/2011/04/tematrio-paskekrim.html

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Denna vecka tänkte jag hänga med.
    /Sara
    http://enlararesandrum.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Jag är inte direkt en deckarläsare av stora mått men jag är med ändå. Ett par tre stycken har jag väl läst under åren ;)

    SvaraRadera
  7. Heisann! Jeg er ny på tematrioen og håper jeg ikke er for sent ute!

    http://anettesbokboble.blogg.no/1303403501_tematrio__pskekrim_.html

    Påskeklem fra Anette :)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst någon av deckarna i din trio. Jag tar med mig de till min att läsa-lista. Det var faktiskt länge sedan jag läste en riktig deckare!

    SvaraRadera
  9. Ytterligare ett tips kommer här - i sista stund...http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/2011/04/tematrio-paskekrim.html

    SvaraRadera