tisdag 31 maj 2011

Sammanfattning - Jorden Runt (halvvägs)

Det är dags att summera första halvan av årets Jorden Runt-resa och sammantaget är jag ganska nöjd med det jag läst. Så här efteråt är det jag minns mest från Östeuropa faktiskt Szymborskas lilla diktsamling. Kanske håller jag verkligen på att bli en lyrikläsare. Från Mellanöstern framstår Järngräshoppan som den mest intressanta romanen, trots att jag hade så stora svårigheter med den under läsningen. Asiens pärla var Den ovillige fundamentalisten, en fantastisk skildring som redan finns med på årets Topplista. I Australien läste jag Oscar & Lucinda (ej recenserad ännu), en roman som var oerhört bra, dock trögläst.

Ingen konst
Här
En munter begravning
Järngräshoppan
Huset vid moskén
Sju stenar till den otrogna hustrun
De sex misstänkta
Den ovillige fundamentalisten
Båten
Mot ännu en sommar
Oscar & Lucinda

Jag har även läst en del romaner från Asien utanför själva resan, de bästa under året är:
Ru
Anils skugga
Varför kom du inte före kriget?
En gåtfull vänskap

Hur har det gått för er med resandet/läsandet?

1 kommentar:

  1. Tackar som frågar, det går fin-fint! Har skrivit ned några tankar:
    http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/2011/06/nu-har-vi-rest-runt-halva-jorden-med.html

    SvaraRadera