torsdag 8 september 2011

Nordisk läsutmaning på gång

När jag ser fram emot något blir jag lätt lite otålig. Och jag ser verkligen fram emot nästa års Bokmässa då temat är nordisk litteratur. Jag har därför listat lite böcker och författare jag tycker är/verkar vara intressanta. De blåmarkerade har jag läst, de röda står olästa i bokhyllan. Jag skulle vilja få mer tips på spännande nordiska författare, gärna med lite beskrivningar och tips på böcker. I slutänden ska denna lista utmynna i en utmaning för nästa år, då blir det inte en Jorden Runt-resa, utan i stället att resa Norden Runt på åtta månader!

Norge
Peter Christen Asbjørnsen/Jørgen Moe (Tuppen och hönan)
Bjørnstjerne Bjørnson (Fadern)
Gerd Brantenberg (Egalias döttrar)
Lars Saabye Christensen
Karin Fossum (Evas öga, Älskade Poona m fl)
Knut Hamsun (Svält)
Anne Holt
Henrik Ibsen (Ett dockhem, Vildanden)
Jan Kjærstad (Tecken till kärlek)
Karl Ove Knausgård (Min kamp I)
Unni Lindell
Erlend Loe (Doppler)
Jo Nesbø
Per Petterson (Ut och stjäla hästar)
Anne B. Ragde
Cora Sandel (Alberte-trilogin)
Margit Sandemo (Sagan om isfolket)
Eva Seeberg (Det är hos mig han har varit)
Åsne Seierstad
Amalie Skram
Sigrid Undset (Kristin Lavrandotter, Jenny)
Tarjei Vesaas (Isslottet)
Herbjørg Wassmo (Hudlös himmel m fl)
Hanne Ørstavik (Tiden det tar)

Danmark
H C Andersen (Prinsessan på ärten m fl)
Martin Andersen Nexø (Ditte människobarn)
Karen Blixen (Babettes gästabud)
Suzanne Brøgger
Inger Christensen
Tove Ditlevsen (Man har gjort ett barn illa)
Karl Gjellerup
Jens Christian Grøndahl (Lucca)
Gretelise Holm
Hanne-Vibeke Holst (Trilogin om Therese m fl)
Peter Høeg (Fröken Smillas känsla för snö)
Johannes V. Jensen
Jette A. Kaarsbøl
Henrik Pontoppidan


Finland
Monika Fagerholm (Den amerikanska flickan, Glitterscenen)
Tove Jansson (Mumin)
Eeva Kilpi
Willy Kyrklund
Leena Lehtolainen
Väinö Linna (Okänd soldat)
Sofi Oksanen (Utrensning, Stalins kossor)
Arto Paasilinna
Johan Ludvig Runeberg (Fänrik Ståhls sägner)
Frans Eemil Sillanpää
Märta Tikkanen
Kjell Westö


Island
Steinar Bragi
Vigdis Grímsdóttir
Arnaldur Indriðason (Kvinna i grönt m fl)
Halldór Laxness
Jón Kalman Stefánsson (Sommarljus...)

20 kommentarer:

  1. Den utmaningen kommer jag definitivt hoppa på! Och jag ska klura på fler författare...

    SvaraRadera
  2. Jag har Carsten Jensens "Vi, de drunknade" på min vindlande långa att-läsa-lista. Lär vara en riktigt bra berättelse!

    SvaraRadera
  3. Spännande :-) Detta ser jag fram emot! Läste för ett tag sen om en ny deckarförfattare från Norge - Thomas Enger, som jag blev nyfiken på. Gillar ju Nesbö.

    SvaraRadera
  4. En av mina finska favoriter är Anja Snellman – speciellt "Rädslans geografi".

    Anna

    SvaraRadera
  5. Sen finns ju dansken Steffen Jacbobsen med Passageraren också.

    SvaraRadera
  6. Här kommer ett gäng tips, mest norska :-)

    Norge
    Bjørnstjerne Bjørnson - Synnöve Solbakken
    Knut Hamsun - Pan
    Beate Grimsrud (om du räknar henne som norsk vill säga)
    Jorun Thørring (skriver kriminalromaner)
    Jan Kjærstads trilogi om Jonas Wergeland och Kungen av Europa

    Danmark:
    Carsten Jensen!!! Vi, de drunknade är en av de bästa romaner jag läst.

    Island:
    Snorre Sturlasson! :-)

    SvaraRadera
  7. Och det finns nog risk/chans att jag hänger med på den här resan :-)

    SvaraRadera
  8. Danmark:

    Något av Herman Bang ,Hans Scherfig och Hans Kirk kanske? Alla väldigt fina författare.

    SvaraRadera
  9. Dte här blir ju en utmaning som man måste hänga på.

    Har en isländsk författare till, Yrsa Sigurðardóttir, har inte läst henne men boken Det tredje tecknet står oläst i hyllan.

    SvaraRadera
  10. Vad kul med Norden! Jag gör som jag alltid gör och tipsar om Linn Ullmann (Norge). Såg att du ha Tiden det tar bland de olästa - en mycket bra bok!

    SvaraRadera
  11. Åh, så spennende! Vil gjerne tipse deg om norske Anne Karin Elstad, en av mine yndlingsforfattere.

    SvaraRadera
  12. Det här blir en utmaning att längta till. Saabye Christensens Saabyes cirkus gillade jag mycket, Susanne Bröggers Jadekatten och Per Pettersons Jag förbannar tidens flod är andra favoriter...

    SvaraRadera
  13. Vilken rolig utmaning!

    Kaari Utrio skulle kanske passa under Finland?

    SvaraRadera
  14. Så riligt att se att så många är intresserade! Jag ska jobba på att sammanställa en litteraturlista.

    SvaraRadera
  15. Bra initiativ! Jag är med. Men du, Färöarna...? Får inte de vara med? Inte för att jag har några tips, men någon där ute har det säkert.

    SvaraRadera
  16. Både Färoarna och Grönland får så klart vara med om jag/vi kan hitta litteratur.

    SvaraRadera
  17. Jag är gärna med. Det ska bli roligt! Rensar i min bokhylla för att få överblick. Hittade Fänriks Ståhls sägner från realskolan. Den gick tillbaka i bokhyllan. Jag har så mycket böcker nu så jag
    1)packar ner till förvaring,
    2)gebortkasse,
    3)kastakasse (urdåliga böcker).
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Carsten Jensen kan väl få vara med. Han som skrev den fantastiska boken Vi de drunknade.
    Anja Snellman från Finland bör väl inte heller glömmas bort.

    SvaraRadera
  19. Åh, så trevligt! Det vill jag gärna hänga med på. Så gärna att jag nog faktiskt strax ska outa min bokblogg.

    Kan förresten tipsa om Nordiska rådets litteraturpristagare, till exempel den senaste, Gyrdir Eliason från Island.

    /Anna

    SvaraRadera