onsdag 5 oktober 2011

Dårskaper i Brooklyn

Jag är verkligen inte vare sig fanatisk eller enkelspårig. Att jag plötsligt fått ett akut behov av att läsa Paul Auster har inte alls något med att göra att det vore snöpligt om jag inte läst något av honom ifall nu han får det där priset i morgon. Det är faktiskt en ren slump att han kanske presenteras som Nobelpristagare i morgon. I vilket fall har jag just precis påbörjat läsning av Dårskaper i Brooklyn och det inledande kapitlet gav mersmak. Bokens stil påminner mycket om filmen Smoke som Auster skrivit manus till, en riktigt superbt bra film. Är hans böcker lika bra kan han väl gott få det där priset.

2 kommentarer:

  1. Men gud, ja, som jag älskade den filmen. Även fast det kanske inte är en film man normalt älskar, et är lite för lågmäld för det. Men ypperlig idé och superbt genomfört. Fick akut Auster-sug jag med nu.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade verkligen Dårskaper i Brooklyn, det var min första Auster också och jag skulle inte bli ledsen om han fick priset, men väldigt förvånad.

    SvaraRadera