söndag 30 oktober 2011

Författare jag inte läst, men nog skulle gilla I

Ord och inga visor har startat ett nytt roligt "tema", hon skriver om författare hon inte läst men nog skulle gilla. Enligt O har följt efter och det tänker jag också göra. Här kommer således första inlägget om en författare jag inte riktigt kan förklara varför jag ännu inte kommit mig för att läsa.

Sara Lidman har funnits med på min lista över författare jag vill läsa i åratal. Hon brukar berömmas för att hon lyckas kombinera samhällsengagemang och stilistisk medvetenhet, en "nydanade språkkonstnär" kallas hon av sitt förlag. Lidmans mest kända romaner är Jernbanesviten som omfattar fem romaner, Din tjänare hör, Vredens barn, Nabots sten, Den underbare mannen och Järnkronan (fristående fortsättningar är Lifsens rot och Oskuldens minut). Men det känns som ett stort företag att läsa hela den här sviten, kanske vore det bättre att börja med lite mindre omfattande? Har ni tips?

3 kommentarer:

  1. "Gruva" är fortfarande läsvärd.

    Hennes femtiotalsromaner tycker jag är lite tröglästa men de har haft ett stort inflytande på många svenska författare (Göran Tunström, Torgny Lindgren). Hjortronlandet är den bästa av de jag läst.

    Sen behöver man inte läsa alla böckerna i Jernbaneeposet på en gång.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag har också haft med Sara Lidman en gång, har faktiskt hållit på med det här "författare jag inte läst men nog skulle gilla" sedan i januari. Men ändå har jag inte kommit mig för att läsa Sara Lidman än (!). Jag är mest sugen på att läsa "Bära mistel", det är vad jag förstår en enskild roman. Det kanske är något för dig med, så du slipper ge dig in på en romansvit direkt.

    SvaraRadera
  3. Ska kolla in era förslag.

    Lite förvånande att du också hade henne bland dina olästa Jessica. Jag trodde bara det var jag som missat :-)

    SvaraRadera