lördag 1 oktober 2011

Jorden Runt 3 - Nordamerika

Dags att bege sig norrut till USA och Kanada. Två av böckerna, Himlen i Bay City och Lark & Termite fanns med på min bästa-lista, 2010. Hoppas att ni också kommer att gilla. Tredje boken är en klassiker jag länge planerat att läsa, Dödssynden, nu ska det äntligen bli av. Nedan finns korta beskrivningar av böckerna, de är som vanligt lånade från förlagen och bokhandeln.



Dödssynden/To kill a mockingbird - Harper Lee (USA)

En barndomsskildring om rasism och fördomsfullhet i Alabama. Lilla nioåriga Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin. Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den sömniga lilla staden och hon blir seende: hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper.

När Harper Lees Dödssynden (To Kill a Mockingbird) kom ut 1960 i USA var det en händelse som skapade rubriker från kust till kust. Hennes berättelse om rasism och fördomsfullhet är, dessvärre, aktuell på många håll i världen fortfarande idag.


Lark & Termite - Jayne Anne Phillips (USA)

I samma ögonblick som Termite föds dör hans far. Han blir ett av Koreakrigets första offer, och hans död kommer att påverka det fortsatta livet för alla i hans närhet. Termite växer upp hos sin moster Nonie, som även har uppfostrat hans äldre halvsyster Lark. En efter en kommer de till tals: Soldaten i Korea som av misstag beskjuts av de egna då han försöker rädda två koreanska barn. Döende ser han tillbaka på sitt korta liv och tänker på sin älskade hustru Lola hemma i USA. Den självuppoffrande mostern, som tar hand om sin systers barn men bär på en egen historia. Den gravt funktionshindrade Termite som uppfattar omvärlden på sitt eget vis, via lukt- och synintryck, och som kommunicerar med ordlösa läten. Och Lark, hans beskyddare och själsfrände. En ung kvinna som är på väg in i vuxenlivet och drömmer om framtiden för sig och brodern.

Rösterna blandas till en berättelse om en okonventionell familj i 1950-talets USA. Om de osynliga band som binder den samman, om kärlek och längtan, förlust och överlevnad. På en tät prosa, och med omedelbar närhet, skildrar Jayne Anne Phillips dessa människor under fyra julidagar 1959 i West Virginia och motsvarande fyra dagar nio år tidigare i Sydkorea. Medan deras liv speglas i varandra blir bilden av familjen och den mystiska, frånvarande Lola allt klarare.


 Himlen i Bay City - Catherine Mavrikakis (Kanada)

1960. Det året levereras ett färdigmonterat hus i korrugerad plåt längst ner på Veronica Lane i Bay City. En familj flyttar in. Två systrar, Denise och Babette, kommer i tur och ordning att föda små amerikaner. Systrarna har lämnat Europa och krigets förödelse för Amerika. På den tiden tycks framtiden tillhöra denna kontinent där allt är muntrare och nyare. Men historien låter sig inte läggas åt sidan. Denises dotter Amy hemsöks av de döda och kommer att göra en besynnerlig upptäckt i det lilla husets källare. Himlen i Bay City är en stark roman som genomsyras av en förtvivlad önskan att göra sig kvitt det förflutna och riktar en anklagelse mot himlen som är likgiltig inför vårt lidande.

Cathrine Mavrikakis föddes 1961 i Chicago av en fransk mor och en grekisk far. Hon undervisar i litteratur vid universitetet i Montréal. Himlen i Bay City är hennes fjärde roman men den första som publiceras i Europa.

9 kommentarer:

  1. Jag blir helt lyrisk när jag ser urvalet- "To Kill a Mockingbird" läste jag som ung- och filmen är också mycket, mycket bra (med Gregory Peck i huvudrollen som Atticus)- "Lark & Termite" och "Himlen i Bay City" var stora läsupplevelser även för mig förra året. Lyckliga ni som ännu inte har läst!

    SvaraRadera
  2. Dödssynden är en oerhört intressant bok. Jag läste den nyligen. Däremot Lark & Termite hade jag lite svårare för.

    SvaraRadera
  3. Jag stannar kvar i Sydamerika den här månaden och hoppar på i november igen. Jag har tidigare läst "To kill a mockingbird" i min bokcirkel. Trelig resa! :-)

    SvaraRadera
  4. Ser verkligen fram emot Dödssynden.

    Vi ses ensre Cicci :-)

    SvaraRadera
  5. Klart jag är på! Tillbaks i full form. Ser fram emot att läsa allas inlägg, det är så spännande!

    SvaraRadera
  6. Jag hänger gärna på! :) Har länge velat läsa Himlen i Bay City. Dödssynden läste jag i somras och älskade djupt!
    Är det satt någon deadline?

    SvaraRadera
  7. Läs här Sofia. Resan är dock 1 månad försenad p g a strul med reseledaren (undertecknad). Häng med på en etapp eller hela vägen hem. http://lyrannobel.blogspot.com/2011/01/jorden-runt-3-information.html

    SvaraRadera
  8. To kill a mockingbird är verkligen en av mina allra bästa läsupplevelser någonsin! När jag läste Niceville härförleden fick den tyvärr stå i skuggan av förstnämnda, då den kändes som en glättigare version av Mockingbird. (Nu menar jag inte att Niceville inte är hemsk på sina ställen, men den kändes ändå mer tillrättalagd på något sätt).

    Himlen i Bay City köpte jag ju på Bokmässan så den står på tur här (någon gång 2013 känns rimligt med tanke på hur det kryllar av oläst litteratur här nu...)

    SvaraRadera
  9. Himlen är värd att prioritera a-lo :-) Kul att ses på mässan.

    SvaraRadera