tisdag 4 oktober 2011

Nobelpristagaren enligt oddsen

Adonis 5.00
Tomas Tranströmer 7.00
Haruki Murakami 9.00
Peter Nadas 11.00
Assia Djebar 13.00

Ko Un 15.00
Les Murray 17.00
Thomas Pynchon 19.00
Nuruddin Farah 21.00
Mircea Cartarescu 26.00
Philip Roth 26.00
Cormac McCarthy 26.00

John Banville 26.00
Joyce Carol Oates 26.00
Don DeLillo 26.00

Så här ser toppnamnen ut på Ladbrokes lista över tänkbara Nobelpristagare. Trots att jag verkligen fokuserat på att försöka läsa de jag tror kan få priset, har jag bara läst knappt hälften av dem. Två av mina favoriter, Assia Djebar och Nuruddin Farah finns i alla fall med ganska högt upp.

Unibet ser oddsen lite annorlunda ut och här finns en hel del författare som inte finns med på Ladbrokes lista. Och av dessa har jag bara läst två!

Vijaydan Detha 7.50
Chang-Rae Lee 8.00
Adam Zagajewski 12.00
Jonathan Franzen 12.50
Mo Yan 12.50
Gerald Murnane 15.00
Hanan Al-Shaykh 15.00
Ismail Kadaré 15.00
K Satchidanandan 15.00
Peter Carey 15.00
Rajendra Bhandari 15.00

Nåväl, vi får väl se på torsdag hur det går, min inställning och förhoppning har jag väl redan klargjort rätt tydligt.

6 kommentarer:

  1. Murakami, Kadaré eller Nuruddin Farah
    tycker jag hade varit fint. Eller varför inte Bob Dylan? Det borde ju vara en poet i år, sägs det.

    SvaraRadera
  2. Murakami, Kadaré och Nuruddin Farah har jag läst, bara det gör ju att jag håller dem högt ;-)

    SvaraRadera
  3. Tror inte att Murakami får Nobelpriset. Han är inte författare av den kalibern. Men det skulle vara lägligt med två författare som får Priset i år. Det har hänt tidigare och nu - om någonsin - så finns det många lämpliga kandidater. Det hoppas jag verkligen på.

    SvaraRadera
  4. Är ganska säker på att det inte blir Murakami så håller nog mer på Unibets lista. Tycke absolut han förtjänar det, men det kommer inte ske på många år i så fall.

    SvaraRadera
  5. Om Tranströmer får det kommer jag nog fälla en tår. Jag är väldigt svag för klassisk svensk lyrik och Tranströmer är en stjärna där. Jag tror att det blir en poet i år.

    SvaraRadera
  6. Jag är ju ingen van lyrikläsare, men idag har jag lyssnat till dikter av Tranströmer och lånat Ko Un på bibblan.

    SvaraRadera