söndag 16 oktober 2011

Norden Runt på 8 månader - litteraturlista

Jag har filat på en Nordisk Litteraturlista i några veckor nu och är nyfiken på era synpunkter. Jag har försökt blanda spänningsromaner, klassiker, Nobelpristagare, lyrik, dramatik, noveller, humor och samtida romaner med förhoppningen att många ska kunna hitta något de får lust att läsa. Jag beslutade mig för att ha nio böcker från varje område och slå ihop Åland med Finland och Färöarna/Grönland med Danmark. Jag har valt att helt enkelt inte ha med Sverige i utmaningen eftersom många av oss sannolikt läser relativt mycket svenskt i vanliga fall. Det jag misslyckats med är att hitta samisk litteratur. Mer om hur utmaningen kommer att gå till presenteras senare, här är nu således litteraturlistan!

Norge
Jan Kjærstad - Tecken till kärlek
Per Petterson - Jag förbannar tidens flod
Hanne Ørstavik - Tiden det tar
Grimsrud, Beate - En dåre fri
Karin Fossum - Älskade Poona
Sigrid Undset - Jenny
Karl-Ove Knausgård - Min kamp
Henrik Ibsen - Vildanden
Tarjei Vesaas - Isslottet


Danmark/Grönland/Färöarna
Jens Christian Grøndahl - Fyra dagar i mars
Hanne-Vibeke Holst - Kronprinsessan
Peter Høeg - Elefantskötarnas barn
Carsten Jensen - Vi, de drunknade
Gretelise Holm - Krigsbarn
Martin Andersen Nexø - Ditte människobarn
Inger Christensen - Alfabet
Ole Korneliussen - Saltstoden (Grönland)
Oddvør Johansen - Livets sommar (Färöarna)


Finland/Åland
Monika Fagerholm - Den amerikanska flickan
Sofi Oksanen - Utrensning
Kjell Westö - Gå inte ensam ut i natten
Väinö Linna - Okänd soldat
Leena Lehtolainen - Vändpunkten
Arto Paasilinna - Kollektivt självmord
Johan Ludvig Runeberg - Fänrik Ståhls sägner
Märta Tikkanen - Emma & Uno: visst var det kärlek
Sanna Tahvanainen - Alltid skogen (Åland)


Island
Steinar Bragi - Kvinnor
Vigdis Grímsdóttir - Jag heter Isbjörg, jag är ett lejon
Jón Kalman Stefánsson - Himmel och helvete
Gyrdir Elíasson - Bland träden
Arnaldur Indriðason - Kvinna i grönt
Halldór Laxness - Fria män
Sjón - Skugga-Baldur
Hallgrímur Helgason - 101 Reykjavik
Snorre Sturlasson - Egil Skallagrimssons saga

8 kommentarer:

  1. Den ser grymt inspirerande ut!

    SvaraRadera
  2. Jodå, där fanns det mycket att bita i. Men what about Jon Fosse, Norges (Nordens?) enda seriösa Nobelpriskandidat nu när Tranströmer och Christensen av olika skäl inte längre är aktuella... I sht som du bara har en enda nynorskförfattare (Vesaas) med på listan i övrigt. Bara en fundering.
    Samiska (i betydelsen samiskspråkiga) författare är det inte så gott om i översättning. Kan man tänka sig att läsa på norska (och det kan man ju!) finns några diktsamlingar av Synnøve Persen, som varit Sápmis kandidat till Nordiska rådets litteraturpris två gånger. Och så finns förstås Nils-Aslak Valkeapää i svensk översättning på biblioteken. Han är väl fortfarande den ende samiske vinnaren av Nordiska rådets pris.

    SvaraRadera
  3. Det finns väldigt mycket spännande på den här listan, mycket som jag inte läst men är väldigt nyfiken på, men också några som jag läst och gillat. Jag kommer definitivt låta mig inspireras av din lista!

    SvaraRadera
  4. Tack alla.

    Och särskilt tack Johannes för att du påminde mig om Nils-Aslak Valkeapää, jag tänkte ju ha med honom. Ska nog kanske göra något svenskt också...

    SvaraRadera
  5. Spännande lista. Jag ska verkligen ta tillfället i akt och lära mig något nytt om våra nordiska författare och vara med i den nordiska läsutmaningen.

    SvaraRadera
  6. Nu har jag bestämt mig och gjort en början med nordiska böcker, få se hur det kommer att gå!

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2011/11/13/6462566-nordisk-utmaning/

    När du presenterar din kan det bli ändringar förstås...allt är möjligt!

    SvaraRadera