söndag 2 oktober 2011

Shopping på Bokmässan

Jo men självklart handlade jag en del på Bokmässan. Jag följde dock strikt regeln att bara köpa en bok per dag -- fram till söndagen. Och dessutom räknas inte barnböcker.

Tranan är ett av mina favoritförlag och jag gillar framför allt deras afrikanska utgivning. Fösta inköpet på mässan blev därför Allt gott ska komma dig till del av Sefi Atta, Nigeria. Dag två på mässan köpte jag Bläcktrilogin av Cornelia Funke, utgiven av finfina förlaget OPAL, men de böckerna räknas som sagt var inte, eftersom man kan kalla dem barn- och ungdomsböcker ;-) En vuxenbok köpte jag dock andra dagen, Jonathan Franzens Frihet, från Brombergs förlag. Jag missade tyvärr att lyssna på Franzen, men bloggkompisen Anna blev knäsvag när hon lyckades fånga honom på bild. Under lördagen köpte jag inte en enda bok! Jag tror att jag helt enkelt blivit lite mätt på alla bokintryck. Fjärde dagen, söndag, var det dags för lite shopping igen. Plötsligt var det ju sista dagen, sista chansen. Jag värmde upp med att köpa Herta Müllers debutbok Flackland, som nu för fösta gången ges ut i en ocensurerad version av Wahlström & Widstrand. På söndag eftermiddag kikade jag runt på mässgolvet för att se om förlagen börjat rea. Men där blev jag besviken. Jag hade planerat att storhandla hos Norstedts, men deras priser var alldeles för höga, 170 kr för en bokRegnmakarens barn av Aniceti Kitereza och Bränd jord av Elieshi Lema, båda från Tanzania coh Coconut av Kopano Matlwa, Sydafrika. Japp, visst blev det en del afrikanskt.
som på Bokus kostar 145, lockar inte särskilt mycket när ryggsäcken redan är tung. Istället blev det ett nytt besök hos Tranan som nu sålde tre betala för två. För 200 kr köpte jag därför


Förutom böcker köpte jag två bokstöd, ett med Selma och ett med Gustaf. Bokstöden ska dock inte fungera som bokstöd, i min bokhylla trängs redan böckerna med varandra. Däremot tror jag att min litterära bokstöd kommer att fungera fint som stöd för mina dataspel. Eller så får de helt enkelt stå som prydnad i något fönster.

6 kommentarer:

  1. Bokstöden är jättefina. Vet du var man kan få tag på den när det inte är mässa?

    SvaraRadera
  2. nu ångrar jag att jag inte köpte dessa vackra bokstöd...

    SvaraRadera
  3. åh, bokstödet missade jag helt...

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga pärlor du hittade. Go Tranan! Regnmakarens barn har jag ännu inte läst, men de andra är riktigt bra!

    SvaraRadera
  5. Riktigt bra böcker, de sista tre antecknas för kommande egna afrikautmaningar!

    SvaraRadera
  6. Bokstöden finns bl a här http://www.epresent.se/bokstod

    Har höga förväntningar på afrikanska böckerna.

    SvaraRadera